Loppis

Igår åkte jag med min kompis Ann-Sofie på loppisrunda nåra mil utanför Umeå. Tre loppisar hittade vi som var öppna, men jag fotograferade bara på en av dem. Det var på Rödå Antik i Rödåsel. Jag har bloggat därifrån tidigare (se Till Rödå antik) så den uppmärksamme kommer se att jag fotograferat samma favoritmöbler i teak. De ligger lite högt i pris nämligen, svårt bli av med saker då, men det kanske inte är huvudsyftet för de som har butiken. Hur som helst är det jätteroligt att gå runt där, lite som att gå i ett museum eftersom det finns så många historiska stilar där. 
 
Här är lite bilder: 
 
Vi fick höra spännande anekdote om en del grejer av butikens trevliga ägarinna. Den här fantastiska lampan kommer t.ex. från Transylvanien fick vi veta. Det var en antikhandlarkollega till henne från Stockholm, Stavolos eller något sånt hade han hetat, som hade avlidit och så hade hon tagit över lampan. Han, "Stavolos" hade hyrt ut sina grejer till filminspelningar som t.ex. Fanny och Alexander. Kanske till och med denna varit med där!
 
Ann-Sofie upptäckte att den här lampan hade motiv från Umeå på sig. Rena synden att den ska köpas hem till ett privathem, den borde stå på Västerbottens museum! Den kom dock från ett privat hem i Umeå fast förmodligen hade de forna ägarna någon anknytning till bankväsendet eftersom den var märkt med Riksbanken. 
 
Den här matgruppen i teak är en stor favorit hos mig. 
 
Också den här sideboarden i teak. Snygga linjer som bara den. 
 
Tycker alltid jag ser så mycket jag vill ha i bilderna efteråt och undrar varför jag inte handlade, men det var ju för att jag tycker många av grejerna var lite i dyraste laget. 
 
Den svarta brickan där till höger på bordet t.ex. - så fin!
 
Allra mest hade jag velat ha det här guldkantade porslinet. 
 
Om jag hade haft ett hus så hade jag sett till att ha ett rum i den här stilen. Sent 1800-tal, eller vad skulle ni säga?
 
 
Sen drog vi vidare till en loppis och en antikbutik till. Ska se om jag kan få till ett inlägg där jag kan visa vad jag köpte på rundan. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0