Jackpot på kladdkakefronten: Cookie-kladdkaka!

 
Om ni ska äta en enda mumsigt mäktig godsak denna söndag så vill jag verkligen rekommendera denna lättbakade Cookie-kladdkaka!
 
Den är, enligt mig, rena jackpotten när det kommer till kladdkakerecept. Jag tycker faktiskt att denna till och med slår den vanliga kladdkakan då den blir lite enformig i sin chokladsmak (men missförstå mig inte nu, jag äter med glädje gärna klassiska kladdkakor också), den här har liksom mer balans mellan smakerna. 
 
Receptet hittade jag på denna sida och det går så här, men jag modifierade det lite utifrån vad jag hade hemma så de modifieringarna har jag skrivit i parentes bredvid: 

 
Cookie-kladdkaka (eller Chocolate Chip Cookie Kladdkaka)
Ugn 175 grader. 
 
Ingredienser:

100 g Smör (jag tog bakmargarin eftersom jag inte hade smör)
2 Ägg
1 dl Farinsocker (om du inte har Farinsocker hemma så kan du byta ut mängden mot vanligt socker, det blir bara en liten ändring i smaken)
0.75 dl Strösocker
2 tsk Vaniljsocker
2 dl Vetemjöl
2.5 dl Chokladknappar, mörk choklad (jag hade bara lite chokladknappar hemma så jag hackade ned en mörk chokladkaka istället och tog dessutom endast ungefär 2 dl hackad choklad totalt till kakan)

Gör så här:

  1. Börja med att sätta ugnen på 175°C, smörj och mjöla en springform, 22 cm.
  2. Smält smöret och ställ åt sidan.
  3. Rör ihop ägg, farin- och strösocker.
  4. Tillsätt vaniljsocker, vetemjöl och smör. Rör till en jämn smet.
  5. Rör ner 2 dl av Chokladknapparna. (Jag använde istället lite drygt 1 dl hackad mörk choklad)
  6. Grädda mitt i ugnen i 15-20 minuter.
  7. Rör om i mitten av kakan efter fem minuter – det gör du för att chokladen hamnar i botten av kakan annars.
  8. Grädda tills kakan är klar – känn med sticka eller skaka lite på formen.
  9. Kanterna ska vara fasta men mitten ska vobbla lite.
  10. När kakan är färdiggräddad så lägger du på resten av chokladknapparna. (cirka 0,5 dl)
  11. Låt svalna något. Servera gärna med lättvispad grädde. 

Kakan hade stått i kylen över natten när jag fotograferade den, så den är inte lika lös som när den var nybakad, men mer lättskuren och fortfarande härligt saftig. 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0