Mitt monster till Monstrea

...eller Monstera ser jag att det kan stavas till också. Jag vet faktiskt inte vad som är rätt men jag har alltid sagt Monstrea. 
Det var i alla fall det SUPERINKÖP för 299 kr som jag gjorde igår på Coop Forum när jag hyrde bilboolsbil för andra gången.
 
Är den inte fantastiskt flott?! :-)
 
På Wikipedia kan man läsa att växten är en epifyt som klättrar på andra träd för att ta sig upp till solljuset och kan bli uppemot 10 meter hög. Där står även att Monstera är en av de mer populära krukväxterna i Sverige för att den är ganska lättskött. (Kan stå en bit in i rummet, vattnas lagom men bör inte torka ut).
 
Sen bör man veta att man kan ta bort luftrötterna men inte allihop då den behöver ta upp syre med dessa. Man kan även leda ner dem i krukan.
Katter kan få ont i magen om de mumsar på bladen står det också. Tur jag inte har katt men det är väl bäst jag talar om för Filip att försöka hålla sig från att äta på den ;-)
 
Den grå krukan var också ett riktigt fint fynd på Plantagen: en utekruka för 300 kr som såldes till halva priset på deras rea. Krukan + fatet köpte jag för ett presentkort jag fått som inflyttningspresent av snälla vänner :-)
 
Det har även blivit tre stycken amplar men de måste jag byta ampelkrukor på innan jag blir vän med dem. Det funkar ju inte så bra med ampelkrukor med hål i botten då det är dags för vattning :-/.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0