Stryktips för den late eller för känsliga plagg

Jag har haft jobbig storstädardag idag men det var så äckligt här hemma så jag var tvungen att offra en hel helgdag även om det kändes pyton. Nu är det så fint att jag till och med fått köpa städblomma, fast det blev inte snittblommor för de var i för dåligt skick där jag var och handlade på ICA Maxi. Filip har varit supersnäll och tålmodig idag och roat sig med att bygga minst tio robotar med stor-Lego så han fick också en belöning i form av ett litet Legoset när vi var och handlade.
 
Fast jag är inte helt klar med städningen, jag har en massa tvätthögar och sortering att göra undan. Men det får jag ta sen för nu ska jag ha kvällsledigt. Det finns viss risk att jag hamnar sent i säng, det känns som att jag måste kompensera med mycket kvällsmys för en förstörd helgdag med knallsol ute. :-)
 
Nu till saken:
Medan jag höll på att städa så kom jag på ett jättebra tips som jag tänkte dela med mig av. Det har inte nåt med städning att göra utan om ett litet enkelt tips om hur man kan få kläder släta utan att stryka dem. 
 
Jag packade nämligen idag upp en vinröd klänning i viskostrikå som jag köpte på H&M igår och den var superskrynklig efter att ha legat en natt i påsen. Då kom jag på att jag skulle använda mitt trick för att få den slät utan att dra fram strykjärn.
 
Gör så här:  
Häng upp plagget på en galge i badrummet eftersom golvet kan bli lite blött.
Spraya hela plagget med vatten med en vanlig sån där blomsprayflaska, men välj sprayläget där det kommer många och små droppar som i en typ dimma.
Spraya mycket om tyget är tjockt eller mycket skrynkligt.
När plagget har torkat så har det blivit slätt.
 
Tänk bara på att om du har bråttom att använda plagget så är detta kanske inte bästa metoden eftersom man måste vänta på att det ska torka.
 
Se här så bra min klänning blev även om jag inte var så noga när jag sprayade:
 
Vänster bild: före sprayning med vatten. Höger bild: efter att plagget sprayats och torkat.

Så här brukar jag göra när jag är ute och reser, fast då brukar jag ha med mig en minisprayflaska som man kan köpa bland make up-artiklarna på typ H&M eller Åhléns.
 
Trixet har jag faktiskt kommit på själv (förstå hur smart jag kände mig! ;-) ) men senare har jag också läst att folk som jobbar med modetidningar där de ska göra modereportage med jättedyra plagg som inte går att stryka gör på ett liknande sätt; de hänger upp kläderna i badrummet och spolar massor med varmvatten i badkaret/duschen så att det ska bildas ånga i luften, då rätas kläderna ut efter en stund.
 
Okej, good night till er, nu ska jag göra en kopp thé och en god macka och sätta mig och se nån bra film. :-)

Kommentarer
Postat av: Jonna

Coolt! Ska absolut testa detta! :)

Svar: Det fungerar nog olika bra på olika material, men slätare blir det alltid! Kram och trevlig helg!/Anita
Anita Blomkvist Johansson

2013-09-27 @ 13:24:12
URL: http://manicat.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0