Ryttarkaka eller Falsk Toscakaka

Häromdagen kom Pelle hem från jobbet och berättade att han blivit bjuden på så god kaka på jobbet. Ryttarkaka hette den men jag kunde inte förstå utifrån hans beskrivning vilken kaka han menade. När jag googlade kände jag däremot igen den som Falsk Toscakaka, så den har tydligen fler namn. En riktig klassiker i kakvärlden som jag förstår och inte ett dugg nyttig precis som det ska vara ;-)
 
Det var länge sedan jag gjorde den och jag hade glömt hur god den är men den knäcker verkligen! I dubbel mening... lagret med kokos på toppen av den kladdkakeliknande bottnen har en knäckig karaktär pga sirapen och grädden som finns i.
 
Här är hela receptet:
 

 
Ryttarkaka eller Falsk Toscakaka
 
Receptet räcker till en vanlig långpanna.
 
Kladdkakebotten: 
4 ägg
6 dl strösocker
3 dl vetemjöl
8 msk kakao
2 krm salt
1 tsk vaniljsocker
175 g smält smör eller margarin
 
Vispa ägg och strösocker fluffigt.
Rör resten av ingredienserna ovan.
Häll i smörad och brödad långpanna.
Förgrädda i ca 13-15 minuter på 200 grader i mitten av ugnen.
 
Knäckig glasyr: 
75 g smält smör eller margarin
2 dl strösocker
1,5 dl grädde
1 dl ljus sirap
1 påse riven kokos (200 g)
 
Smält margarinet (eller smöret) och blanda i alla ingredienser utom kokosen.
Koka upp i kastrull och låt sjuda ett par minuter under omrörning. 
Blanda i kokosen och bred blandningen över den förgräddade kladdkakebottnen.
Grädda kakan igen  i ca 5 minuter eller tills kakan fått fin färg på 200 grader i mitten av ugnen.
 

Kommentarer
Postat av: Louise

Nu blev man baksugen, ska göra denna i veckan :P Inget mjöl alls i den ? Då kan man bjuda den till de som måste äta glutenfritt ju :)

Svar: Åh nej! Det SKA vara mjöl i! Har korrigerat det i receptet nu, tack för att du la märke till det, men synd du inte fick ett glutenfritt recept! Den är livsfarlig att ha hemma ;-) Kram
Anita Blomkvist Johansson

2013-10-13 @ 13:37:44
URL: http://blandatmedlouise.blogg.se
Postat av: Louise

Jag tål gluten så det är ingen fara för min del :P Får skynda att stänga in dem i frysen och sätta lås på dörren hihi ;)
Kram!

Svar: Hehe :-) Jag fick tipset att man kan byta ut vetemjölet mot finmix, blir glutenfritt och lika gott tydligen :-)
Anita Blomkvist Johansson

2013-10-13 @ 20:47:15
URL: http://blandatmedlouise.blogg.se
Postat av: Louise

Bakade dem igår och fy sjutton va goda :D

Svar: Yes! Vad tur du tyckte om dem! Ja fy de är döden döden... tur jag fryst in dem så de smakar lite sämre (i alla fall i fruset tillstånd) haha!
Anita Blomkvist Johansson

2013-10-15 @ 08:11:04
URL: http://blandatmedlouise.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0