Luleå ljusfestival 2013

I fredags den 1 november tog jag och Filip en heldag i Luleå. Vi hälsade på mina två bröder med familjer, dvs Filips morbröder mostrar och kusiner, och besökte Luleås ljusfestival "Luleå i nytt ljus" som pågår 31/10-3/11. 
 
Vi har ju en jättefin ljusfestival i Umeå (bloggade om Höstljus 2012 här) men jag hade ingen aning om att även Luleå hade en och än mindre att det pågick just de dagarna jag var där. Det var en ren slump att jag råkade se det på Norrbottensnyheterna hemma hos mor och far så det var ju en himla tur! Älskar sånt nämligen.
 
Filips snälla storkusin Marc hakade med oss på stan där på fredagseftermiddagen och tittade på en del av ljusinstallationerna. Här kommer måånga bilder:
 
Vi började vid Dancing trees som var inlindade i rosa tyg och ljussatta i flera färger.
Bredvid fanns också Rymdgunga som inte gick att fotografera i mörkret men det var helt vanliga barngungor som var kopplade till ljud- och ljussystem i tre träd bredvid. Extra roligt för Filip förstås.
 
I mitten av stan kom vi till Gigantomaten som Marc och Filip gick in i.
 
Där inne blev den som ville fotograferad.
 
Sen åkte bilden upp i gigantisk storlek på husväggen ovanför Åhléns.
 
Coolt och kul :-)
 
Vi mötte också ett stort sjok myllrande Myror.
 
De ledde oss till favoritinstallationen...
 
En stor kulle med gigantiska uppblåsta lysande tygblommor, helt underbart enligt min smak :-)

 
I Stadsparken stod Barnens gåva till Luleå som bestod av handmålade lyktor gjorda av barn i Luleå.
 
Bredvid lyktorna i ett lusthus hängde en stor liksom lurvig boll men jag vet inte om den hörde till ljusfestivalen för jag hittar ingen information om den på hemsidan.
 
Till sist Stadshotellet upplyst i rosa, inte alls som en del av ljusfestivalen som jag förstår men fint ändå :-)

Kommentarer
Postat av: [email protected]

Hej.

Den kallas för Månen. hade tänkt sätta upp den med belysning på ett mörkt ställe. Tyvärr så blev den stulen. Är det någon som vet något.

Svar: Menar du att objektet som såg ut som en lurvig boll kallas för Månen och att den blev stulen? Så synd! Hoppas du/ni får tillbaka den.
Anita Blomkvist Johansson

2016-10-22 @ 12:48:53
URL: http://www.konstgalleri.se/marialendi

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0