Mönster av Florida

Medieeleverna i åk 3 som går kursen Grafisk illustration har precis börjat jobba med en uppgift där de ska designa ett mönster till valfritt sammanhang och de ska ta inspiration från konsthistorien i uppgiften. Jag har kört en liknande uppgift tidigare med eleverna och även bloggat om den (se inlägget Tapetmönster och På tapeten och Sølve Sundsbø och mönster t.ex.).
 
Av en slump råkade jag under lektionen på några bilder i datorn med mönstereffekt som jag tog med Pelles iPad under en av våra längre bilresor genom i Florida i somras. Bilderna är fotograferade med en app som heter Photo Boot där man lägger effekter på bilderna medan man fotograferar. Säkert ingen nyhet för många där ute, men jag tyckte den var väldans kul. Också blev det ju så himla snyggt! Speciellt då med just effekten som skapar fasettmönster.
 
Tyvärr blir bilderna ganska långupplösta, men gud vad jag skulle vilja ha en programvara eller nåt som kunde skapa såna här effekter av högupplösta bilder! Är det någon där ute som känner till nåt sånt filter till Photoshop exempelvis?
 
Kan ni se vad bilderna föreställer? Facit finns längst ned :)
 
Bild nr 1.
 
Bild nr 2.
 
Bild nr 3.
 
Bild nr 4.
 
Bild nr 5.
 
Bild nr 6.
 
Bild 1: Filips ansikte. Bild 2: Mina tänder. Bild 3: Buskar och sånt. Bild 4: Moln förstås. Bild 5: Moln och lyktstolpar. Bild 6: Vet inte, typ buskar och nåt parasolliknande kanske?

Kommentarer
Postat av: Nicki

vilken rolig uppgift och snyggt det blir!

Svar: Vad kul att du tycker det! :) Jag är själv förtjust i uppgiften, det är liksom lätt att få ett snyggt resultat!
Anita Blomkvist Johansson

2013-01-19 @ 08:14:51
URL: http://niicki.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0