Sølve Sundsbø och mönster

Under en av mina många googlingar efter inspirationsmaterial till undervisningen kom jag över norske modefotografen Sølve Sundsbø fantastiskt fina papegojbilder.

Sundsbøs papegojbilder är en del av ett foto- och filmprojekt från 2008 som grundar sig i hans fascination för vetenskaplig fotografi och naturfilmer. Det avviker därför från hans vanliga modebilder.

Fåglarnas plymliknande vingar och stjärt har ett uttryck som dock påminner en hel del om hans sätt att jobba med modefotografi, dvs ett böljande, kontrastrikt och gärna svulstigt uttryck.

Exempel på hans modebilder finns längre ner i detta inlägg. 
Du kan läsa mer om papegojprojektet och även se filmer och fler bilder på denna sida.







Med anledning av mitt tidigare inlägg här om tapetmönstertryck, så kom jag på att dessa papegojbilder vore väl nånting att göra tapetmönster av! Eller som mönster till vad som helst.

Så här är mina små experiment, med lite ändrad färgskala på de två nedersta:







Sundsbøs bilder har använts i mönstersammanhang "på riktigt". Han samarbetade t.ex. med franska modeföretaget Surface to Air 2009 och använde då bland annat papegojbilderna som tryck på kläder och väskor:



Jag kan säga att väskan nere till höger får jag nästan ont av att inte äga!

På hans byrå Art + Commerce kan du se mer bilder och läsa mer om Sundsbø. Bland annat kan man läsa att han jobbat för många av de stora modehusen, som exempelvis Chanel, Dior, Dolce & Gabbana men även för H&M, Levis och Nike. 

De här två bilderna kommer från hans serie "Bloom", du kan se mer på denna sida. Ganska likt papegojorna va?!





Och till sist dessa lite renare kyligare bilder från kinesiska Vogue som har ett liknande böljande uttryck:







Kommentarer
Postat av: Moa

Galet snygga fotografier! Jag gillar både bilderna av papegojorna och modebilderna. Särskilt modebilderna hade den där härligt böljande känslan med de färgglada klänningarna som svepte omkring...

2011-03-19 @ 18:06:08
URL: http://moasblogg.blogspot.com
Postat av: Anita

Vad roligt att du gillade dem Moa! Ja han är verkligen duktig på att få liv i kläderna i modebilderna. Roligt att han vågar frossa i färg också.

2011-03-20 @ 00:59:24
URL: http://anitabjohansson.blogg.se/
Postat av: kajsa

sånna vackra papegoj-bilder!

2011-03-20 @ 12:50:08
URL: http://kobranhuggertill.blogspot.com/
Postat av: frida

Hej!

Tänkte tipsa om en superbra gratissajt: http://www.supergratis.se/?r=75450



Genom denna sida samlar man poäng genom att utföra gratiskampanjer, tävlingar osv. För att sedan byta in sina poäng mot valfri pryl (telefon, kamera, presentkort osv)

Jag själv har samlat ihop till en kamera och 1000kr på HM.



Gratis är gott, eller hur?

Prova du också :) Helt gratis!

2011-03-20 @ 13:00:54
URL: http://www.supergratis.se/?r=7545

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0