Frustrationen över citatutationstecken

Äkta citattecken i typsnittet Bodoni MT Bold.
 
Det är så frustrerande när man skriver ett inlägg (som t.ex. mitt föregående inlägg) och använder citattecken (har tillslut lärt mig att det heter just det och inte citationstecken, situationstecken, apostrofer eller nåt annat totalt galet) och det omvandlas till frågetecken när man publicerar inlägget.
 
Riktiga citattecken ska krulla sig som två nior (99) eller se ut som två kilar bredvid varandra. Men på svenska tangentbord har vi istället för citattecken tecknet för tum. Vilket ju är helt logiskt eftersom det är ett mått som vi i Sverige ju använder hela tiden... INTE.
 
Jag har ingen aning om hur man får till ett citattecken i html-kod för bloggen, men om jag ser ett på nån sida, som den jag länkar till här nedanför, så har jag kopierat tecknet och klistrat in i inlägget och det fungerar. Så nu fungerar även det föregående inlägget.
 
Läs mer om citattecken här på Computer Swedens språkwebb om du vill nörda lite :) 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0