Trolla med knäna i undervisningen

Våra elever som går i ettan på medieprogrammet har inte fått sina bärbara datorer ännu och det har gått tre veckor och därmed 10 timmar av min undervisning i grafisk kommunikation som ingår i kursen Medieproduktion 1. I samma kurs ingår foto och textskrivning med två andra lärare. Även deras kursdelar ska utföras med hjälpt av digital teknik.
 
Förutom den nämnda kursen har medieettorna haft ungefär lika många timmar, ca 10 alltså, i kursen Digitalt skapande med andra medielärare och det förstår man ju bara på kursnamnet att det är tänkt att datorer ska vara inblandade.
 
I över en vecka till ska vi trolla med knäna utan datorer, det blir totalt nästan en månad, och det börjar redan bli plågsamt märkbart att vi (jag) försöker fylla ut tiden med alldeles för många teoretiska föreläsningar och snabbfixade övningar. Jag klagade i ett tidigare inlägg häromdagen om en digital e-bok jag köpt som handlar om designhistoria men som inte innehöll några dugliga bilder, och det här jag gör nu är ju precis samma sak: jag pratar om grafisk design men de får inte träna grafisk design. Det påverkar alltså inte bara undervisningen utan kan också påverka just de elevernas studieresultat i detta moment.
 
Varför datorerna dröjer har jag inte någon exakt aning om, men min gissning är att det handlar om kontrakt och tid för produktion och att alla haft semester under sommaren. Detta hände även förra läsåret, men då fick vi datorerna någon vecka tidigare.
 
Så nästa vecka ser jag fram emot att vara duktigt retro och göra en klippa och klistraövning. Fast jag kanske inte ska vara så neggo, det kanske kan bli riktigt bra även om det inte blir som jag hade tänkt?! Det kanske kan bli lite så här t.ex.:
 

Bildkälla: Flickr/Ösorojo
 

Båda bildkällorna här ovan från: Flickr/stallio 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0