Designhistoria av Susann Vihma

Jag har äntligen beställt design- och illustrationsböcker från AdLibris. Det har krånglat en del att lägga upp konto där, och de går inte att kontakta per telefon utan bara per mail, men tillslut blev det fixat.
 
De flesta böckerna får jag om en dryg vecka (spännande! Jag återkommer väl med ett inlägg när jag får dem) men en var en e-bok så den kunde jag hämta ner direkt (efter visst nytt krångel, jag är ny på detta med e-böcker). Det är en bok som heter "Designhistoria" av Susann Vihma som kostar blott 81 kr som e-book. Klart värt en chansning alltså.
 
Det visade sig vara en designbok torr som fnöske. Nog förväntar jag mig att en designbok ska vara fullsprängd med bilder (i färg!) för att exemplifiera alla olika designyttringar som boken tar upp, men så var det inte, utan det var väldigt sporadiskt med (svartvita) bilder av låg kvalitet. Det tycker jag är jämförbart med att gå på konstmuseum och bara få berättat om konst utan att se den, eller kanske som att gå på vinprovning utan att få smaka.
 
MEN när jag läste lite i texten så blev boken lite bättre; det verkar bra sammanfattat och förklarat. Och som Susann Vihma förklarar i förordet till boken så saknas det bra översikter över designhistorien, så kanske man kan få det i denna, men utan bilder? Det kräver vissa förkunskaper om konst- och designhistoria tänker jag eftersom man måste ha bilderna i huvudet sedan innan.  
 
Här är ett utdrag som fångade mig ur början av boken där man förklarar uppkomsten och behovet av växlande mode under industrialismens framväxt:
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0