Ceasarsallad LCHF

Ceasarsallad är ju en klassisk och åh-så-god sallad som både är mumsig och mättande och som fungerar utmärkt även när man äter LCHF. Fast i såna fall utan brödkrutonger förstås, eller med krutonger gjorda på något passande LCHF-bröd. Jag brukar dock skippa krutongerna för att spara tid.



Salladen fungerar också att göra om man är vegetarian, men då byter man ut kycklingen mot cornbitar och baconsubstitut. Jag antar i alla fall de produkterna fortfarande finns, det var sånt jag åt under mina ungefär 10 år som demivegetarian (demi = jag åt inte nötkött och fågel). 



Missa inte receptet på Ceasardressingen längre ner. Dressingen är jättegod och användbar när som helst när man har sallad till maten.




Ceasarsallad LCHF

Räkna med ungefär en kycklingfilé och 2-3 skivor bacon per person.

Ingredienser:
Kycklingfiléer
Bacon
Parmesan
Romansallad (Jag har inte hittat romansallad i butik, så jag har istället köpt salladspåsen som heter "Säsongsmix" på Coop som innehåller en bra blandning av milda mjuka salladsblad av olika sort samt pepprig ruccola. Den salladen tycker jag fungerar finfint)
Rödlök
Gurka
Körsbärstomat
Ceasardressing (se recept längre ned)

Gör så här:
1. Stek kycklingfiléerna tills de får färg, lägg dem sen i en ugnsfast form och stek dem färdigt i ugnen ca 25 minuter på 200 grader. Skär därefter filéerna i bitar.
2. Stek bacon och klipp den i bitar.
3. Lägg ut lagom mängd sallad på en tallrik.
4. Skiva rödlök, gurka och körsbärstomaterna och strö över.
5. Strö kycklingbitarna och baconbitarna över salladen. Jag föredrar när kyckling- och baconbitarna fortfarande är varma när man äter, men det är ju en smaksak.
6. Avsluta med att hälla över dressing och rejält med hyvlad eller riven parmesan på toppen.



Ceasardressing LCHF

Dressingen är pricken över i till denna sallad och lätt att göra så missa inte den.

Ingredienser:
1 ägg
1 msk vitvinsvinäger
1 dl olivolja
1 krm salt
1 dl majonäs
1 tsk dijonsenap
1 vitlöksklyfta
4 msk riven parmesan
grovmalen svartpeppar

Gör så här:
Vispa ihop alla ingredienser i ett svep. Det blir ganska mycket dressing så det är bara att spara i en burk i kylskåpet.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0