Rastereffekt på bilder

Det har varit ett ovanligt långt blogg-glapp här; vanligtvis brukar det väl bli ett inlägg per dag, men nu har jag haft fullt upp med annat senaste dagarna. Å andra sidan är det väl lättare följa bloggen för de som är intresserade när det är lite glesare mellan inläggen?

Jag har i alla fall fyllt min tid med after work och stugliv under helgen, sen har Filip varit sjuk senaste två dagarna så jag har varit hemma och vab:at. Jag har själv inte varit på topp så jag har tagit det lugnt.

Hur som helst så satt jag igår kväll och uppdaterade en lektion om upplösning och begreppen omkring det. Bland annat rastrering av bilder för tryck. (Länk till pdf om rastrering för tryck) Man kan själv rastrera bilder och då få ett rätt så coolt resultat, fast det blir i en färg då. Den färgen kan man dock ändra.

Manualen jag hittade finner du på Moderskeppet. Jag brukar inte använda mig av deras övningar eftersom jag inte har så stort fokus på Photoshop i mina kurser, men min fd kollega Andreas Skog har talat sig varm om den sidan så det var kul att få chans att pröva en av deras övningar.

Så här gick det till när jag rastrerade en bild utifrån Moderskeppets övning:


Steg 1: Välj en bild du vill skapa rastereffekt på. Bildkälla:
Flickr/Fred Hsu


Steg 2: Gör om bilden till gråskala.


Steg 3: Öka kontrasterna i bilden.


Steg 4: Rastrera bilden enligt beskrivningen i Moderskeppets övning. Jag hade dock lite andra inställningar för att det skulle passa att publicera bilden på nätet; Under "Upplösning: Utvärde" valde jag 72 ppi pga att jag ville ha den just på webben. Vidare valde jag under "Raster: Täthet" bara 18 Lpi för att få ett riktigt tydligt linjeraster.


Steg 5: Sedan jag gjort om bilden till Bitmap gick jag under Bild > Läge och gjorde om den till Gråskala och därefter till RGB på samma ställe. Till sist gick jag in under Bild > Justeringar > Selektiv färgändring och valde att ändra det svarta i bilden till magenta.


Steg 6: Pimpat och klart.

Kommentarer
Postat av: MammaMedia

Åhhhhh så kul att sitta och jobba så. det är så myclet jag vill lära mig. Du är mitt moderskepp!

2011-09-28 @ 16:17:10
URL: http://mammamedia.blogg.se/
Postat av: Anita BJ

Gulle dig Cicci, snällast i stan! Kram!

2011-09-28 @ 18:01:45
URL: http://anitabjohansson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0