Fria bilder via Creative Commons sök

Råkade tjuvpublicera det här inlägget igår fast det var avsett idag, men nu kommer det på riktigt:

Min före detta kollega Andreas Skog som numera är it-pedagog för Mediacenter* har huvudet på skaft vad gäller ny it-teknik och it-användning. Han var förbi på vår skola härom veckan och tipsade mig om ett bra verktyg för att hitta fria bilder på nätet. Dvs bilder som man inte behöver köpa för att få använda, och bara ibland behöver ange källor till.

Den sökfunktion han tipsade mig om heter Creative Commons Sök. Ungefär så här ser det ut när man kommer in på sidan:



Högst upp syns flikar för Google Web, Google Image, Flickr osv. Man klickar på den flik där man vill göra sin sökning, också skriver man "träd", "stad" eller vad man nu behöver för slags bild. Observera att man ska klicka i de två rutorna högst upp - då får man bredare sökresultat och bara bilder som är just fria att använda, även i kommersiella sammanhang. Det kan vara en god idé att söka med engelska ord, då blir det oftast ett större sökresultat.

Fiffig sida va!

Jag hittade bland annat dessa tjusiga bilder när jag sökte på "Peacock":


Bildkälla: peter pearson


Bildkälla: socialspice.de


Bildkälla: pixeljones

*Mediacenter:"Verksamhetens huvudinriktning är att tillgängliggöra och arbeta med undervisningsmedia och digitala lärobjekt i olika former för att elever, lärare, skolledare och annan personal inom skolan ska uppnå högre måluppfyllelse." (citerat från Mediacenters hemsida)

Kommentarer
Postat av: Andreas Skog

Underbart Anita!

2011-09-01 @ 15:00:04
URL: http://andreasskog.wordpress.com
Postat av: Anita BJ

Underbart, ja! Tackar för tipset Andreas! :)

2011-09-01 @ 16:10:04
URL: http://anitabjohansson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0