Designa CD-omslag till musik

Mina elever i tvåan som går grafisk profil, de som nyligt redovisade design för skolkatalogens omslag, har inlett en uppgift i att designa CD-omslag. De ska skapa design för en folder/häfte för framsidan, design för baksidan, ryggarna samt själva skivan. De ska bestämma sig för en genre, artisten ska de hitta på själva och då kan de exempelvis välja någon ur gruppen, en kompis eller sig själva.

Nytt för i år i denna uppgift är att de ska hämta inspiration från någon epok ur den grafiska designhistorien. Kanske blir det pricken över i för uppgiften, eller så blir det droppen som får bägaren att rinna över. Det återstår att se. När de har redovisat hoppas jag på att få lägga ut resultatet på bloggen, så då får ni också se.

Jag hade redan planerat klart uppgiften när jag råkade på nedanstående sida som presenterar ett intressant och, som det verkar, bra tillvägagångssättt att skapa design för CD-omslag "How To Design A CD Jackets Just by Listening To Music"; dvs att lyssna på musik, rita abstrakta former som man tycker kommunicerar musikens rytm och känsla med fritt valda färger. Och till sist använda formerna i de skisserna när man designar CD-omslagen till musiken.

Ni kan läsa mer om det arbetet om ni klickar här: How To Design A CD Cover. Om inte annat kan man kanske använda metoden som en förövning:



Kommentarer
Postat av: Klara

Hej Anita! Så himla kul uppgift.

Jag ska göra ett omslag till en skiva jag själv ska göra, detta är mit PA100.

Jag skulle väldigt gärna komma och titta på redovisningen om jag får! Kan ju vara riktigt inspirerande!! Skriv på facebook eller något :) KRAm

2011-10-30 @ 16:53:28
URL: http://slowtard.blogg.se/
Postat av: Anita BJ

Hej Klara! Men så roligt att jobba med cd-omslagsdesign som PA100! Det ska säkert inte vara några problem om du vill vara med på redovisningen. Jag kan redan nu säga att redovisningen sker klockan 11.40 tisdag den 8 november. Alltså tisdagen som kommer direkt efter höstlovet. Välkommen :)

2011-10-30 @ 17:07:44
URL: http://anitabjohansson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0