Underbara Fattiga riddare med choklad

Något jag återupptäckt sedan jag var barn är Fattiga riddare; nåt så otroligt gott med chokladpulver på toppen. Och oj vad det inte är Atkins/LCHF/GI-vänligt. Det är som att steka bröd doppat i plättsmet.

Jag har gjort såna ett par gånger nu när jag varit riktigt sugen på nåt gott men ändå gnutta matigt. Och ofta har man ju ingredienserna hemma och man kan få nytta av gammalt torrt bröd. 



Receptet har jag hittat i en gammal kokbok hemma. (Jag har korrigerat receptet lite och skrivit korrigeringarna i parenteser):



Fattiga riddare

Receptet räcker till 4-5 skivor formfranska. (Jag använder alltid Pågenlimpa eftersom det är det jag för det mesta har hemma. Det spelar ingen roll om brödet är torrt eller nybakat. Man kan säkert ta vilket mjukbröd som helst bara det inte är grovt).

1/2 ägg (Jag tar hela ägget, onödigt slänga resten tänker jag)
1,5 dl mjölk
0,5 dl vetemjöl

Vispa ihop ingredienserna och vänd bröden i blandningen.
Stek därefter brödskivorna på båda sidorna tills de får en gyllene yta.

Servera de Fattiga riddarna varma med kanel och socker strösslat över. (Själv använder jag cacao blandat med socker, O'boy går lika bra). Kall mjölk passar utmärkt att dricka till.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0