American cookies toppad med vit choklad och polkagris

 
På en lokal julmarknad för något år sedan köpte jag en liten cellofanpåse med hemmagjorda chokladkakor toppad med vit choklad och lite polkagriskross av en tjej i ett marknadsstånd. Det var det ljuvligaste jag smakat i kakväg så jag gjorde därefter mitt bästa för att försöka hitta ett recept som liknade de här kakorna.

Jag hittade till slut ett som jag tycker är riktigt bra. De får mycket beröm av de som smakat dem, även om jag nog kanske vill minnas originalkakorna som snäppet vassare. Kanske är det för att jag brukar snåla in lite på sockret.

Nu ganska sent ikväll på självaste fjärde advent bestämde jag mig för att köra igång en sats och tänkte att jag skulle passa på att tipsa er.

Här är det, receptet till mina favoritkakor:



American Cookies med vit choklad och polkagriskross

Det blir ungefär 44 kakor av satsen.

Blanda följande ingredienser i en skål:
5,25 dl vetemjöl
1,5 dl cacao
2 tsk bakpulver
1 tsk salt

Vispa dessa ingredienser i en annan skål:
250 gr rumsvarmt smör (jag använde margarin)
3 dl brunt farinsocker (jag brukar ta lite mindre farinsocker; 2,5 dl)
3 dl strösocker (jag brukar även ta lite mindre strösocker; 2,5 dl)
1 tsk vaniljsocker

När smör- och sockerblandningen vispats luftigt, tillsätt
2 ägg
Blanda därefter ihop den torra och blöta blandningen med
185 gr hackad mörk choklad och vispa ordentligt.

Gör så här:
Sätt ugnen på 160 grader.
När alla ingredienser är blandade så klicka ut smeten på bakplåtspapper. Jag brukar använda ett större kaffemått som dosering. Sen rullar jag klickarna till kulor som är lika stora som normalstora köttbullar. Det ryms 12 kulor/kakor per plåt.
Jag gräddar kakorna i 12-13 minuter i en vanlig ugn, ej varmluftsugn.

När kakorna kallnat:
Finhacka några polkagrisar.
Smält 2 små kakor vit choklad i mikro eller i vattenbad.

Klicka ut den smälta chokladen på kakorna. Strö över en nypa polkagriskross på kakorna innan den vita chokladen stelnat.

Matbloggstoppen
Trackback
RSS 2.0