På Norrbottenstripp med mamma

 
För en vecka sedan åkte jag ensam upp till Piteå eftersom jag och mamma sedan tidigare bestämt att vi skulle ta en liten Norrbottenstripp tillsammans. Vi skulle åka till hennes gamla trakter, Harads och Voullerim. Egentligen hade vi fler planer än så men av olika anledningar så blev trippen kortare än vi ursprungligen tänkt. Eller kanske för att vi inte tänkt och planerat ordentligt :-)
 
Jag fotograferade inte så mycket och mamma gillar inte jättemycket att vara med i bilder på sociala medier, så det blev bara några få:
 
Det här är mammas skolhem i Vuollerim. Det är förfallet nu men har även hunnit vara vandrarhem under senare pr. Mamma bodde här tre år från det att hon fyllde 8 till 11 års ålder. Hon åkte hem till sina föräldrar ungefär varannan helg.Tänk er att bo borta från sina föräldrar när man var så liten!
Året före, alltså när hon var 7, var hon för liten för skolhemmet så då fick hon bo hos en snäll tant. Hos tanten hade hon det bra, fick jättegod mat och sova i tantens rum för att hon var rädd att sova ensammen, men på skolhemmet sov de i sovsal och fick inte ha nattlampa tänd trots att de var rädda, och de fick strömming exakt varenda lunch. Också blev de straffade om de bröt mot olika regler. Som tur var var hon snäll. 
 
Eftersom det var krigstid så kom en finsk familj till området, jag uppfattade det som att de också fick bo på skolhemmet. De hade några kor med sig som fick gå på ängen bredvid skolhemmet. Då kunde inte mamma hålla sig, det påminde henne om de älskade korna hemmavid så hon bröt mot skolhemmets regler och gick ut från gårdsplanen och bort till korna. Hon fick något straff, men jag minns inte vilket. 
 
I år, kanske på grund av den ovanligt varma sommaren, finns det extremt mycket rallarrosor överallt. 
 
Vi bodde en natt på Bodensia i Boden och hade fin utsikt över stan. I Boden passade vi på att hälsa på en brorson som just flyttat dit med sin tjej. Jag är för övrigt född i Boden och levde där tills jag var 5 år gammal, har skrivit om det tidigare här på bloggen, i det här inlägget bland annat: Margaretagatan 1
 
Vi gick lite på stan för att shoppa dagen efter men det var så sabla jobbigt i värmen så vi gav snart upp. Jag hann dock fynda en grej på en antikbutik.
 
Vi hade tänkt besöka två stora loppisar till i Boden men vi hade otur för de hade jättekonstiga öppettider. Så irriterande när butiker inte uppdaterar sina öppettider på sina hemsidor! Lite tröst fick jag dock på vägen hem från Piteå till Umeå, stannade och fyndade lite fina saker på ett par loppisar då istället. Ska visa sen. 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0