Bilsemester 2018 del 4: Ölands djurpark

 
Vi övernattade tre nätter i Kalmar och hann därför med en dagsutflykt till Öland. Det går snabbt att köra över bron så det känns knappt som att man lämnat Kalmar så det var väldigt smidigt. Jag har varit på Öland tidigare men det var länge sedan, men jag gillade verkligen att vara i Kalmar och på Öland på den här resan. Det känns som att man skulle kunna boka en hel vecka därikring någon gång eftersom det finns så pass mycket att göra och se.
 
Hur som helst var huvudmålet på Öland att besöka Ölands djurpark, eller egentligen är det ju en djur-, nöjes- och vattenpark, så det finns mycket att göra där visade det sig. Vi var ju bara där en dag och parken stänger ganska tidigt, så det kändes lite kort för att hinna uppleva allt så jag rekommenderar att man köper tvådagarsbiljett. Endagsbiljett går dessutom på 395 kr (!) och tvådagars på 495 kr så det är också betydligt mer prisvärt. 
 
Här är lite bilder:  
 
De har stil, de har grace.
 
En alligator har överbett och en krokodil har underbett lärde vi oss. Äntligen kan jag se skillnaden! Ser ni vad detta är*? (Se svar längst ned :-) )
 
Ett djur som inte fick klappas eftersom det bits stod det på en skylt, men de kom frestande nära.
 
En en veckas gammal killing som man fick klappa. 
 
Också lemurerna! Som vi upptäckte att man fick betala en hundring för att gå in till och gosa med!!! Så det gjorde vi, TVÅ gånger! Sinnessjukt underbart, euforin var total! <3<3<3 
 
 
Man får inte mata djuren med sitt eget medhavda snacks pga att de kan vara överkänsliga, men vissa kunde inte låta bli ändå. Djurskötaren sa till mannen. 
 
Är det här det som kallas stockrosor? "Stockrosor", det låter så fint men jag har aldrig vetat vad det är. 
 
Min rosenknopp <3 :-) 
 
Här är den lilla nöjesparken, påminner i storlek om ett sånt där kringresande tivoli, men den var något bättre och mer varierad, också var det kul med lite dinosaurietema. 
 
En något absurd dekoration. Jag blev INTE sugen på varmkorv! 
 
Tre Velociraptorer. :-) 
 
Ett tivolispel eller vad det heter. Men det var helt tyst och bara dekorativt.
 
Det här är spöktåget. Filip vågade inte åka men jag gjorde det, och var rädd hela tiden haha!
 
När det bara var en timme kvar till stängningstid gick vi till delen med badparken. Jag tycker att den var jättefin med flera varierade pooler. Det fanns även en jättestor pool med lågt vatten och en stor klätterställning med rutschkanor, har ingen bild på den men den syns här i filmen på deras hemsida: Vattenpark Ölands djurpark
 
Det var inte så mycket folk kvar där pga nära till stängning. 
 
Resten av resan fotograferade jag inget med systemkameran utan bara med mobilen. De flesta av de bilderna har jag publicerat på mitt instagram @anitabjohansson men jag ska ändå göra ett samlingsinlägg med vad vi gjorde resten av resan eftersom jag gärna vill ha det samlat på bloggen. 
 
*Det är en alligator.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0