Dagsljus och katter

En bra sak (bland många bra saker) med att ha jullov är att man får se mer av dagsljuset, och fotografera i dagsljus, under årets mörkaste tid. Våra svarta katter är är liksom inte lönt försöka få till några bilder på när det är vardag, så jag passade på att fotografera dem häromdagen. 
 
Det var förresten ett himla hallibaloo med katterna igår kväll; grannens stora vit och gula Nisse hängde ute på vår uteplats vilket gjorde våran Nisse och Lucia på dåligt humör. Jag hörde ett ljud från köket som gjorde att jag trodde någon på övervåningen använde cirkelsåg men så förstod jag att det var Lucia som satt och skrek åt grannens Nisse! Och nu ska ni få höra något riktigt korkat, men jag får ursäkta mig med att jag inte haft katt så länge och är mer van hundar, men efter ett tag så SLÄPPER JAG UT våra katter och självklart ryker de ihop, eller våran lilla spinkiga Nisse ryker ihop i en skrikande hög med stora Nisse. Våran Nisse såg inte ut att vinna om man säger så!
 
Nåväl det tog högst ett par sekunder så hade de släppt varandra och sprang åt olika håll, och strax kom våra katter tillbaka på uteplatsen med pälsen stående rakt upp och då tog jag in dem direkt. Ingen av katterna hade några synliga sår så allt gick bra, men Nisse var lite rädd och stukad och gick och smög runt fönstren och under möblerna ett bra tag. Lucia som kommit undan slagsmålet satt i fönstret och höll morrande koll på grannens Nisse som satt utanför i snön och spanade en lång stund. 
 
Här kommer ett gäng idolbilder på katterna och lite hemma hos: 
 
Lucia. Den lite mer oblyga och orädda som älskar att hänga som en kattkrans runt halsen på mig när jag ligger och ser tv. 
 
Lucia igen. 
 
Och igen. 
 
Nisse, som har Filip som favoritmänniska men som tvingas välja mig när Filip är hos sin far. Men vi blir mer och mer vänner :-)
 
På veterinärens inrådan la jag om kosten för katterna, köpte torrfoder anpassad för kastrerade innekatter, och sen dess har Nisse blivit jättesmal men inte Lucia. Tror till och med att hon gått upp i vikt. Men nu provar jag avmaska Nisse för att se om det kan vara något sånt som spökar, också får de foder för kastrerade utekatter. 
 
Nisse.
 
Också Lucia igen. 
 
Än står julstjärnan i fönstret. Tar väl ner den och de andra när jag märker att andra tagit ned sina. 
 
Ja så här ser det ut i tv-rummet. 
 
Nisse väljer ofta den här mjuka platsen. Smart tycker jag. 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0