En helg i Vasa

  
Förra helgen, alltså den 20-22 oktober, åkte jag till Vasa för en liten minisemester/nöjeshelg eller vad man ska kalla det. Jag hade nämligen kommit över ett presentkort jättebilligt som gällde en tur-retur-resa för två personer till Vasa med Wasalinefärjan. Det var perfekt eftersom jag just börjat längta efter att lämna stan en helg! Tyvärr fick jag inte med mig någon kompis, och jag hade ingen helg med Filip innan presentkortet gick ut, så jag bestämde mig för att åka själv.
 
Biljetten jag kommit över gällde en vanlig båtresa över, alltså en utan hytt, och resan tar fyra och en halv timme enkel väg. Det kändes faktiskt helt ok, jag hade nämligen bokat in mig på båtens goda skärgårdsbord och köpte biljett in till business lounge:n (100 kr) där man satt skönt och tyst och hade tillgång till tidning och (något svajjigt) wifi och varma drycker. 
 
 
Här är lite bilder från resan och från hotellet:
 
Kö till biljettluckan på land i Holmsund. 
 
Båten blänkte fint i solnedgången. När vi klev på hade det hunnit bli helt mörkt, och jag som trodde jag skulle kunna sitta och titta på utsikten!
 
Nu kommer några bilder jag redan visat på min Instagram (@anitabjohansson).Jag gick direkt till restaurangen med skärgårsbordet när jag kom ombord. På grund av att det inte är högsäsong så var det inte så mycket folk på båten, och väldigt mycket färre på returresan, och det var så himla skönt! 
 
Delar av efterrättsbuffén som ingick i skärgårdsbordet. :P
 
Godast var dock det jag tog först; de kalla fiskrätterna. 
 
När vi anlände i Vasa så tog jag taxi till mitt hotell Scandic Vaasa eftersom jag inte hade Euros till bussen. Jag tror aldrig jag varit så lite förberedd för en resa, och det kändes både befriande och förvånande! Bilden föreställer lobbyn och receptionen, och jag bodde våningen ovanför den.  
 
Den här strykbrädan passerade jag varje dag, den stod uppställd i korridoren ovanför receptionen hela helgen. Bara sätta igång och stryka när man ville! ;-) 
 
När jag kom in på rummet blev jag glad för det var så stort och fint. Jag trodde jag bokat ett mindre. I och för sig kanske jag hade det och att de gett mig ett finare om de inte var så fullbokade, jag vet faktiskt inte. Rummet innehöll både en badrumsdel med dusch, bastu, jacuzzi och ett handfat, sen en liten wc med toalett och handfat.
Det enda man riktigt kan klaga på är att belysningen var så dålig vilket jag tycker man ser i den här bilden, det fanns bara lampor i taket. Det fanns visserligen två små sänglampor precis ovanför kuddarna men de var så bländande så de gick inte att använda. Så antingen fick man ha helt släckt eller omysigt helt tänt. Jag löste det genom att tända i basturummet och på wc och ha dörrarna öppna in dit så att ljuset läckte ut. 
 
Tv:n gick att rotera så att den kunde vända sig antingen mot sängen eller mot delen med skribordet och fåtöljerna.
 
Gyllenkantad toalett, me like :-)
 
De hade en fin restaurangdel på hotellet också. Det var lite stökigt med byggarbetsplats och grävskopa utanför vilket kanske syns genom fönstren, de höll nämligen på att bygga ut hotellet berättade taxichauffören.   
 
Och här lite bilder kring hotellet:
 

Här är innergården på hotellet. Jag bodde i den vita husdelen, men med utsikten åt andra hållet. 
 
På innergården fanns en jättefin uteservering med tiki-bar. Det här bara måste ju vara stans hotspot på sommarkvällarna! Jag blev i alla fall sugen att åka tillbaka och uppleva Vasa på sommaren. 
 
Utsikt mot tiki-baren från frukostdelen av hotellet. 
 
I nästa inlägg kommer ett flöde av bilder från Vasa! 
 

Kommentarer
Postat av: Hemma Hos Felicia

vilken härlig helg du hade!! Kul att du besökte Vasa, det ligger rätt så nära min hemstad! :)

Svar: Åh vad kul med en kommentar från Österbotten (gissar jag) och Finland! Jag blev väldig nyfiken på hur Vasa kan vara på sommaren, måste vara jättefint tänker jag mig.
Anita Blomkvist Johansson

2017-10-29 @ 10:51:33
URL: http://feliciahblogg.webblogg.se/
Postat av: EVELINA

Vad kul med en minisemester på egen hand, och ibland behöver man inte vara så förberedd utan ta saker lite som de kommer! :) Maten på båten ser jättegod ut!

Säger som Felicia här ovan att det var också kul att du besökte Vasa för jag är uppvuxen bara en bit därifrån :)

Svar: Det var jättemysigt om än lite ensamt på lördag kväll, också var det lite spännande att inte vara så förberedd. :-) Så kul att få kommentarer från Finland! Vad kul att du hittade till min blogg!
Anita Blomkvist Johansson

2017-10-29 @ 11:07:10
URL: http://evelinawilson.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0