Två nya kimonos

Ja precis, som det står; här kommer två nya kimonos! Hittade dessa ursnygga på ASOS och fick hem dem med posten förra veckan. Har lovat mig själv att använda dem och inte tänka att jag ska vänta till det optimala tillfället som kommer så sällan. 

Kimonon är ett så otroligt vackert plagg tycker jag. Jag gillar väl sånt som sveper och ser lite tjusigt eller nåt sånt.
Apropå svepande plagg så hade jag på mig min tunna svarta halvlånga rock när jag hämtade Filip från skolan häromdagen. Han gick bakom mig på väg ut från garaget och konstaterade plötsligt att jag såg så mäktig ut i den svarta rocken, som en som hade världsherravälde eller hur han nu uttryckte sig... han fick väl Darth Vader-associationer ha ha!
 
Nå, det blir nog mindre mäktigt i dessa blommiga kimonos.:-) En av dem är dubbelt så dyr som den andra... kan ni gissa vilken? :-) (Svaret kommer längst ned i inlägget!*)
 
 
Visste ni förresten att kimono är japanska för "bära-sak", "något man har på sig"? (källa: Wikipedia). Plagget har sina rötter i Kina på 400-talet även om vi mest är van att se det som ett högtidsplagg från Japan. 
Den typ av kimono jag köpt är påminner om modellen som kallas yukata som är en informell version av kimonon man använder under sommaren eller som morgonrock. Vissa anser att den inte räknas som en kimono eftersom den är så enkel och har raka ärmar bland annat.
 
 
Sådärja, det var lite kimonohistoria! Nu till svaret på prisfrågan högre upp:
 
*Den blå kostade drygt 800 kr och den rosa kostade ca 400 kr!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0