Helgen i Stockholm del 3/3

Nu så, tredje och sista inlägget från Stockholmsresan 21-23 oktober: 
 
Söndagen var så himla jobbig de första sex timmarna typ pga trött från kvällen före. Men jag tog mig upp och ut på stan med Kulturhuset som mål. Passerade kyrkan S:ta Clara och var tvungen att stanna till och ta lite bilder eftersom det var så fint. 
 
På väg upp i Kulturhuset tog jag lite bilder på det regniga och gråa Stockholm. Fredagen och lördagen hade varit torr så jag hade ju ändå haft tur med vädret på det stora hela. 
 
Grå shoppinggata. Var inte ett dugg sugen på att springa runt där något mer :-)
 
På Kulturhuset hade man flera montrar med fina marionettdockor, bland annat denna med intensiv blick.  
 
Jag väntade in söndagens guidade visning av Patti Smiths fotoutställning Eighteen Stations, och det var nog bra det eftersom den inte var helt lättillgänglig om man inte var insatt. Jag tror att den här utställningen nog mest tilltalar den riktigt engagerade Patti Smith-entusiasten eftersom bilderna var små och refererade till händelser och platser i böckerna hon skrivit eller böcker/författare som hon läst.
 
Man hade kompletterat mitten av utställningen med ett helt rum fylld med böcker som Patti Smith läst, något hon verkade nöjd över när hon tittade igenom den enligt guiden.  
 
En annan sak man fick veta är att hon var god vän med numera avlidne Henning Mankell, så hon hängde med hans fru de tre dagar hon var i Stockholm i samband med öppningen av utställningen. Och att hennes far verkade hålla avståndet till sina barn då han levde, de fick t.ex. absolut inte sitta på hans stol vid hans skrivbord någonsin, en uppmaning hon hållit fast vid även sedan hon ärvt dem efter hans död. Fick sån stark känsla av att allt handlar om faderskomplex och att alla dessa (manliga) författare hon läser och nästan är fixerad av liksom handlar om att hon vill fylla det hålet. (...Vänliga hälsningar / pseudopsykologen)
 
Efter lite sen lunch/tidig middag på Kulturhuset var det så dags att ta sig till T-Centralen och flygbussarna och då tog jag en sista bild på S:ta Clara kyrka igen i skymningsljuset. 
 
Trevlig helg på det stora hela även om det i längden blev lite tradigt uppleva allt ensam.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0