Helgen i Stockholm del 2/3

Här är andra inlägget där jag sammanfattar Stockholmsresan 21-23 oktober (läs Helgen i Stockholm del 1/3 här om du vill). 
 
Lördagen började med att jag vaknade klockan 5 med jäkligt ont i ryggen. Hade bara kunnat ligga på rygg hela natten pga att jag burit och dragit väska så en ryggkota jag har som blivit överkänslig "ploppade ur" läget om jag försökte ligga på något annat sätt, så jag fick börja med med att knärta tillbaka den. Smärta!
 
Med lite alvedon i kroppen gav jag mig ut på promenad:
 
Först gick jag via shoppingen på Biblioteksgatan (& Other Stories som ligger där är en favorit) till Kungsträdgården där det var så här fint. Inte så olikt som jag tänkt mig i mitt TBT-inlägg inför resan, eller hur?
 
Kände mig lite avis på "sörlänningarna", de har inte bara lummigare och finare sommar, de har även finare höst. 
 
Nära Almarna i Kungsträdgården så fanns fina blommor planterade, alienlika nästan.
 
De berömda Almarna i bakgrunden. 
 
Det var inte så fult åt det här hållet heller :-)
 
Målet för promenaden var Skeppsholmen där det var guldig höst. 
 
Jag skulle till Moderna Museet där de höll på med fula ombyggnationer i omgivningarna men man fick istället fokusera blicken på de vackra skulpturerna som omringades av guldgula löv. 
 
Utställningen med Thomas Schütte var den jag var mest intresserad av. Jag gillade hans skulpturer av gubbar där han med en lätt komisk twist kommenterar samhällsföreteelser. Konst med humor, det gillar jag! 
 
Skulpturer av förvridna kvinnokroppar, husmodeller och illustrationer av Thomas Schütte syntes också på den stora utställningen. 
 
Efter Moderna Museet var det dags att fara tillbaka till hotellet för att piffa sig inför Mias fest på en liten nattklubb hon hyrt; Klubb Blå. Här är hon just på gång med att presentera den inhyrda artisten - Kristian Anttila! 
 
Och här är han. Första gången jag sett honom, så det var kul att det var i ett sånt här sammanhang. 
 
Jag var förresten med i gruppen som vann kvällens musikquiz och skulle lätt ha skrytit mer om det om jag hade tyckt att det var min förtjänst (vilket det då inte var). :-)
 
Outhållig som jag är, och med ont i ryggen, gav jag upp strax efter midnatt.
Trackback
RSS 2.0