Nästa sommar

Foto från bilsemestern till Göteborg sommaren 2013.
 
 
Det gäller att vara ute i god tid med planeringen av nästa semester! :-) 
Anledningen till det här inlägget är att jag inte tycker jag fick ihop någon riktigt bra plan för den passerade sommaren, fast jag var sugen att göra en massa saker. Jag tror det föll lite i stöpet av att jag brände så mycket pengar på Gotlandsresan vi gjorde i början av sommaren.Sen är jag inte lika uthållig längre pga att jag känner av utmattningssymptom vilket gjorde mig lite velig och visste inte vad jag skulle orka med. 
 
Till nästa sommar ska jag vara mer förberedd tänker jag! Eller jag hoppas jag ska känna det så i alla fall, och därför pillar jag ihop det här inlägget så jag kanske kan titta på det nån gång i april-maj nästa år och få lättare att styra upp vad jag vill göra. Också får jag något att se fram emot. 
 
Bilsemester i Sverige
Först och främst vill jag ut och se vackra sommarsverige! I en bilsemester så finns ju massor jag tänker man kan göra på vägen så det radar jag upp här längre ner. På Expressens hemsida kan man hitta två fina listor: 
Bilsemester i Sverige - De 12 vackraste vägarna  (flera här uppe i norra Sverige)
Sveriges 16 vackraste turistvägar i sommar
I annat fall kan man ju bara välja en rutt som passerar de städer och sevärdheter man är intresserad av att besöka, som t.ex...
 
...vackra hamnar som denna i Mollösund vi passerade på vår resa till Göteborg sommaren 2013. 
 
Astrid Lindgrens Värld
Jag tänkte att om jag gör en bilsemester så kommer det bli tillsammans med Filip. Och då passar det ju att åka till Astrid Lindgrens Värld i Småland. Där i skogarna är det jättevackert att köra så det passar ju att slå ihop med lite nöjespark, innan Filip blir för stor för den nöjesparken. 
 
Slott
Att spontanbesöka slott som man passerar på bilsemestern brukar vara jättetrevligt. Egeskov vi besökte i Danmark sommaren 2014 var fantastiskt (se bild här nedan) men det finns ju flera fina slott i Sverige också. Gripsholms slott i Mariefred och Läckö slott i Lidköping är ju exempelvis jättefina. 
 
 
Bo på något slott eller herrgård
Ja, varför inte bo på något slott eller någon herrgård! Det är ju alltid kul. Många är dyra men man kunde ju unna sig nån natt i alla fall. Här är några som går på högst 1500 kr för ett dubbelrum/natt:
Rusthållargården i Arild, Alberts Kök Hotell & Konferens i Trollhättan, Stjärnholms slott i Nyköping, Brunsbo Gästgiveri i Skara, Ronnums Herrgård i Vänersborg, Baldersnäs Herrgård i Dals Långhed.
 
Rusthållargården i Arild nära Höganäs. Bild lånad från denna sida.  
 
Bo i stugby
Låter inte så flashigt som att bo på slott och herrgårdar men jag tänker att det skulle vara mysigt att bo i nån stugby. Gärna nära nåt bad men det behöver inte vara så noga. 
 
Charterresa
Jepp, en vecka utomlands vore inte så pjåkigt. Jag tyckte det var hemskt fint på Mallorca så dit skulle man kanske kunna åka igen. Med eller utan barn men helst med något vuxet sällskap. 
 
Bilderna här kommer från hotellstranden vid hotellet vi bodde på. Hotellet hette Alcudia Pins och låg en liten bit från Alcudia (Mallorca). Det är ju jättelänge sedan! Jag trodde det typ var på sin höjd 3 år sen men det visade sig vara 2011 när jag sökte i bloggen. 
 
Vid Alcudia Pins igen.
 
Också en bild från vår resa till Mallorca 2011 men från en fantastisk bilutflykt vi tog till en fyr som låg uppe på en höjd i de nordligaste delarna om jag inte minns fel. Rena paradiset! 
 
Det finns ju massor mer jag vill göra nästa sommar men jag får väl lista fler grejer någon annan gång. 

Kommentarer
Postat av: Petra

Vilka underbara bilder!! :)

Svar: Tack ska du ha snälla! Inte riktigt alla var mina tyvärr. Hälsningar/Anita
Anita Blomkvist Johansson

2015-09-10 @ 14:26:04
URL: http://knokk.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0