Trött sliten utmattad + litet inredningsreportage

Här har jag suttit limmad om kvällarna senaste tiden i arbetet med betyg och bedömning och det är ju tur jag trivs med utsikten.
 
 
Det är tuffa tider att vara lärare den här tiden på året! Så mycket som ska gås igenom och tråcklas ihop till ett A B C D E eller i värsta fall ett F i betyg. Stressande detektivarbeten för att reda ut vad en elev med F-risk måste lämna in, har lämnat in, var de lämnat in (det finns många platser att leta på) och om det som de tillslut lämnat in räcker till ett E ska tas ställning till nu. Det är inte som att man inte försökt hjälpa under året, men det är väl deadlineeffekten som gör att det ska vaknas till precis på slutet. Man bokar också in tider för att hjälpa i sista stund men hälften av gångerna dyker de inte upp. Så mycket krav att de inte pallar med eller vad annat det nu kan vara.
 
Mitt i det hela ska man även förbereda lektioner, hålla reda på att kursutvärderingarna blir utförda (annars finns risken för försämrad löneutveckling), och planera för utsparkar med mera. Och sen stod jag plötsligt och bakade till en grupp sent i går kväll vilket väl inte kändes så väl genomtänkt, men vad ska man göra när man ska säga hejdå åt gulliga elever som man har haft varje vecka i tre års tid och som nu ska ta studenten och man aldrig vet om man får se igen eller ens känna igen nästa gång man ser dem?!
 
På kvällarna när man ska sova så ilar det i magen av ångest och man kommer på saker man glömt eller är rädd att glömma. Häromkvällen låg jag och vred mig till klockan var nära tre trots att jag mellan varven försökte avprogrammera mig med kattvideos. Igår kväll somnade jag som tur är av pur utmattning "redan" strax efter tolvslaget. 
 
Och nu tycker jag vi gör ett inredningsreportage av det hela för att lätta upp stämningen lite! Jag är jättenöjd med inredningspyntante just nu. Har färska blommor och guldiga detaljer och gröna färger som ger den där finishen som jag tydligen gillar nu. (Ni får tänka bort datorn bara, den packar jag undan när jag inte behöver jobba)
 
Nä nu är det back to business. Ska göra en genomgång till ett nytt moment i en kurs nu.

Kommentarer
Postat av: Ulrika Asp

Vad fint du har det!
I år är det första gången sedan jag blev lärare som jag inte sätter betyg. Åh, vad jag njuter!

Svar: Tack snälla! Meh! Varför behöver du inte sätta betyg? Bytt jobb eller bara skiter i det? (skämt åsido) Förstår att du njuter! :-)
Anita Blomkvist Johansson

2015-05-21 @ 20:13:38
Postat av: Louise

Du har det så himla fint hemma :-) och så ser du till att vila upp dej i helgen lilla gumman. Inge stress, inga måsten, lova det! Kram <3

Svar: Tack snälla! Och jo jag siktar på att ta igen mig i helgen. Somnade med Filip halv nio igår :-) Kram! ❤️
Anita Blomkvist Johansson

2015-05-22 @ 09:51:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0