Gotland: Bo på Visby Börs

Visby Börs frukostsalong. 
 
 
Nu har jag börjat redigera Gotlandsbilderna så jag tänkte jag skulle börja med att visa bilder från det tjusiga boende vi hade de fyra nätter vi spenderade i Visby uppspridda på 2 + 2 nätter där natten mitt emellan istället spenderades i på östkusten. Vi åkte med ett jättebilligt direktflyg från Umeå söndagen den 21/6 och hem igen fredag 26/6 som gick på under tusenlappen med icahelg-rabatt så det är ju ett tips.
 
Det fanns inte jättemycket att välja på innanför ringmuren i Visby när jag skulle boka eftersom det var så kort varsel, det som fanns var antingen ganska dyrt eller så lite för enkelt. Eftersom vi skulle resa med Pelle som gärna bor bättre så slog jag till på Visby Börs som är ett lägenhetshotell och som såg ut som en sen 1800-talsdröm a´la La Belle Epoque. 
 
Maken till suggestivt hotell har jag inte varit med om, även om Stora Hotellet i Umeå kommer bra nära. Skillnaden var att här kändes det som att det varit ett personligt drömprojekt för ägaren (läs en artikel från 2012 om henne här ). Möblerna var inte masstillverkade och miljön mycket unik. Sen var väl allt inte så praktiskt på lång sikt - tänker på städningen av alla hundratals tavlor och plastblommor som hängde överallt och alla tyger som samlar damm. 
 
Supertrevligt och personligt bemötande fick vi och det kändes som att man hängde hemma hos nån nästan. Den som är noga med att allt ska vara som på ett vanligt hotell i motsvarande prisklass (minimum 2000 kr/natt) kan nog bli lite besviken på lite småstrulig service och inte en jättestor frukostbuffe och sånt. 
 
Hotellet låg bredvid Gotlands Fornsal så det var ju ett bra riktmärke. 
 
På Brännerigränd.
 
Brännerigränd är likt många gator/gränder i Visby inte av den breda sorten, hotellet är byggnaden till höger. 
 
Så här såg entrén ut, vi missade den faktiskt först och gick rakt förbi den. Man fick själv trycka in koden för att ta sig in. 
 
När man kom in så möttes man lite förvirrande inte av någon reception utan det var helt tyst och man kom in i den här salen med ett biljardbord...
 
...och mängder med långbord som används vid bröllop, framträdanden och konferenser som jag förstår det. Här har varit en biograf fick vi veta senare och det var på väggen längst bort här som duken varit. 
 
Jag blev helt förundrad över den mängd stilenliga detaljer som fanns överallt. Ju fler rum man kom in i desto mer imponerad blev jag över den målinriktning som måste krävts för att få ihop en sån stor mängd stilenliga möbler. Ägarna måste typ tömt varenda antikbutik i Sveriges södra delar på möbler i gammal sekelskiftesstil för att fylla hotellet!
 
Det här två bilderna visar samma korridor där alla hotellrummen fanns. Tror det var åtta rum sammanlagt, samtliga hade två våningar och var individuellt inredda med inspiration från olika personer i Visbys historia. Lite spökigt faktiskt (säger den mörkrädda hehe).
 
Vi hann bo i tre av rummen under dagarna på Visby Börs. Det här rummet som var inspirerat av och namngivet efter Patron Skogholm (känd för att han red uppför trappan på sitt Knaust Hotell i Sundsvall en gång i tiden) var det jag lyckades få bäst bilder i, kanske för att det var det ljusaste. 
Kollar man Visby Börs hemsida tycker jag inte bilderna och rummens namn stämmer riktigt. Det är fel bilder till första rummet vi bodde i (Nybergs) och Prinsessans rum som vi också sov i saknas helt och hållet. 
 
När vi kom tillbaka andra varvet till hotellet hade de gulligt nog ställt in ett fat fullt med godsaker åt oss som en välkomstpresent och som Filip sitter och mumsar på här. 
 
Den här sängen alltså!
 
Övervåningens enkelsängar. 
 
Frukosten serverades i den här salongen som en gång varit biografens entré.
 
Här syns själva biografentrén i samma salong. 
 
Samma salong. 
 
Detaljer i fönstret. Inga massproducerade saker utan en del dyrgripar kan jag tro.
 
En trappa ner mot hotellentrèn. 
 
Gången mellan salongen och korridoren med rummen gick genom ett litet bibliotek. 
 
Biblioteket. 
 
Biblioteket igen. 
 

Ett prång i biblioteket med en del staplade saker som tyder på pågående projekt. 
 
Det var det så länge. Får se när jag har tid att redigera fler bilder, det är nämligen en del att gå igenom. 
Trackback
RSS 2.0