Tips på julmarknader i Umeå med omnejd

 
Helgen har varit fylld av julstädning och julpyssel för mig och jag har bildbevis på det men det kommer i ett senare inlägg. På grund av detta har jag hamnat i julstämning så då tänkte jag att det var lämpligt att tipsa om julmarknader i och kring Umeå. Bor du här kan du ju skippa att läsa inlägget ;-)
 
Först några favoriter som jag varit på flera gånger, sedan några som jag inte haft tillfälle att besöka tidigare men som jag kanske ger mig på i år. Jag får väl se vad jag hinner med.
Observera att alla bilderna kommer från tidigare års besök på julmarknaderna. 
 
Julmarknad på Gammlia, Västerbottens museum
Umeås största och mest centrala julmarknad är också den vackraste eftersom stånden framför allt är utplacerade kring de gamla byggnaderna vid utomhusmuseet. Är man sugen på att möta renar så har de det vid samevistet. På denna julmarknad säljs godsaker och enbart gediget hantverk som då håller lite högre prisnivåer.
Julmarknaden på Västerbottens museum sker helgen 6-7 december:
Länk till mer info om Västerbottens museums julmarknad 2014.
 
 
Forslunda julmarknad
Forslundagymnasiet är ett naturbruksgymnasium några kilometer från stan som i 20 års tid hållit julmarknad på skolans område. Det är den största julmarknaden i närheten av Umeå där det finns något för alla i varierad prisklass. Mycket är producerat av eleverna själva till plånboksvänliga priser men där finns även utomstående som säljer produkter. Detta är även julmarknaden för djurälskaren för här får man möta allt från ko och gris till reptiler och exotiska fåglar.
Forslunda julmarknad infaller lördag den 13 december.
Länk till mer information om Forslunda julmarknad 2014.
 
 
Olofsfors julmarknad
Det tar ca 45 minuter att köra från Umeå till Olofsfors bruk som är ett gammalt bruksområde med herrgård och bevarade bruksbyggnader där man varje år håller julmarknad. Resan är väl värd eftersom det är ett vackert område med många gamla byggnader. Där finns även ett stort plus i kanten i år, man kan äta julbord på herrgården vilket brukar vara hemmalagat och bra, och har man inte lust med det så kan man fika på mysiga gamla café Anno 1762. Julmarknaden i sig är inte jättestor men där säljs en blandning av dyrare smideshantverk och klassiskt julhantverk med lite hemmaproducerat från gårdar i mindre skala.
Olofsfors julmarknad sker redan i helgen, den 29-30 november.
Länk till mer information om Olofsfors julmarknad 2014.
 
Det var tyvärr jättedåligt väder på marknaden förra året så det ser inte så kul ut på mina bilder här nedanför, men jag kan intyga att det är vackert där, och om inte annat kan ni titta på andra somrigare bilder från en friluftsdag då jag var där med elever (länk)!
 
 
Umeå Julmarknad
Denna marknad på Renmarkstorget mitt i centrala Umeå är en ny version av det som tidigare lite mer flashigt och internationellt kallades Umeå Christmas Market. I den nya tappningen så styrs det hela upp i ett samarbete med Umeå Smakfestival och Visit Umeå som är stadens officiella turistguide och som tidigare stått som ensamma arrangörer. Tidigare år har känts lite smått och skralt men nu får man hoppas att samarbetet kan ge en starkare profil. 
Umeå Julmarknad pågår 12-21 december med viss variation av utställare.
Länk till mer information om Umeå Julmarknad.
 
Pilgatans julmarknad
Denna julmarknad har jag inte besökt men eftersom jag bara bor några kvarter ifrån så jag kommer garanterat kolla upp den i år. I informationen om julmarknaden kan man läsa att man rekommenderar att börja på Bildmuseet och sen besöka stånden längs Pilgatan ända upp till Galleri Verkligheten. Eftersom det är många kulturaktörer som står bakom marknaden får man misstänka att det blir lite annat än det vanliga julhantverket. 
Pilgatans julmarknad pågår Lucialördagen den 13 december. 
Länk till mer information om Pilgatans julmarknad. 
 
Dalkarlså julmarknad
Denna julmarknad hålls i herrgården vid Dalkarlså folkhögskola ca 4 mil norr om Umeå. Jag har aldrig varit på marknaden men jag har varit där och ätit vilket var gott och trevligt (se mitt blogginlägg från det besöket här). Eftersom julmarknaden enligt informationen ska hållas inne på herrgården kanske den inte är så stor men herrgården ligger fint till och är värt ett besök. 
Dalkarlså julmarknad hålls den 6 december. 
Länk till lite mer information om Dalkarlså julmarknad. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0