Tips för grafisk design - mockups

En mockup-mall för varumärkespresentation.

 
Det är tur man har elever så att man lär sig något, som jag så vist brukar säga ;-) ...för en tid sedan fick jag tips av en av mina elever som går grafisk profil i åk 3 att man kan ladda hem grafiska mallar, så kallade "mockups", för att exemplifiera designarbeten i en förgjord 3D-fil. Mycket fiffigt och tilltalande. Det fejkade tidningsomslag jag publicerade igår var förresten också ett exempel på en slags mockup fast nätbaserad.
 
Man kan inte exportera de separata filerna som tryckbara filer, alltså som visitkort, brevpapper och dylikt, utan det här är mer för att få en proffsigt uttryck på ett presentationsmaterial av en grafisk profil man redan utfört. 
 
Det finns mockups för allt möjligt som har med grafisk form att göra men jag har hittils bara provat för varumärkeskonstruktion, eller grafisk profil, som den längre ner i det här inlägget.

Här har ni en sida med 40 länkar till nedladdningsbara mockups för varumärkesdesign/grafiska profiler:  
40 Free Branding & Identity Mockup Templates to Download
:
 
Jag snabbritade denna "bläckplump" för att ha en logotypliknande form att lägga in i mockup-mallen. 
 
 
Sen öppnade jag filen lager för lager och la in "bläckplumpen". Jag bytte färg på den vid behov, och ändrade även innehållet i vissa texter. Jag har inte lagt ner nån tid på att ändra designen i övrigt, utan jag ville bara visa hur det ser ut när man ändrar. 
 
Så här ser lagren ut i just den här mockup-filen. 

Kommentarer
Postat av: Anna

Tack för tipset om "mock-ups". Jag hittade inspiration till en resekatalog jag skissar på nu!

Svar: Åh vad bra att du hade nytta av det! Det låter kul få jobba med kataloger... Måste kolla din hemsida och se vad du gör nuförtiden känner jag.
Anita Blomkvist Johansson

2014-11-07 @ 00:05:15
URL: http://wwww.ebbakommunicerar.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0