Onsdag och mumier

Vi hade planerat in ett museum/utflyktsmål för varje dag i Stockholm, och den första dagen vi vaknade upp där så hade vi bestämt besök på Medelhavsmuseet som för tillfället ställer ut mumier i sin källare.
 
På väg till Medelhavsmuseet passerade vi kungen och drottningens hus och vakten.
 
Framme vid museet visade det sig att det inte skulle öppna på ytterligare nån timme så då gick vi iväg på en shoppingrunda så länge.
 
Vi såg den här läbbiga skyltningen bland annat.
 
Som en parentes kan jag nämna att det här var det enda jag köpte åt mig själv på resan; gympaskor på rea som kanske inte var så fina men mycket bekväma. De skor jag tagit med på resan kände jag inte skulle funka med allt gående.
 
Sen gick vi och åt på Kungshallarna och passerade de här barnen som fnissade åt gubben i Orfeusgruppen på Högtorget.
 
Ytterligare lite senare fick vi till slut komma in på Medelhavsmuseet.
 
Mycket marmor och högt i tak på entrévåningen.
 
Och nåt hjäävulskt med tomtar i en monter ;-) (Pelles foto)
 
Och ett fint jugendfik på övervåningen som vi senare fikade i.
 
Sen tog vi oss till de egyptiska delarna. Hieroglyfer på stenplatta här. Att ha med barn på museum har sina fördelar och nackdelar. Till nackdelarna hör att man inte hinner läsa så mycket om det som ställs ut i montrarna eftersom man måste ha koll på barnet hela tiden. Så jag har ingen aning om vad som stod på denna stenbit. Uppdatering: Har nu fått veta att tecknen innehåller namn och titlar på översteprästen i Memfis. Nere till höger ses en präst med rakat huvud som bär fram offer till guden.Tack för infon Nina på Medelhavsmuseet!
 
Och jag vet inget om den här fenomenalt fina kvinnoskulpturen. Ser nästan nyproducerad ut men måste gissningsvis varit några tusen år gammal. Uppdatering: Även här har jag fått hjälp med informationen - statyn föreställer gudinnan Isis - som var omåttligt populär under den grekisk-romerska tiden. Även utanför Egyptens gränser. Hennes kult spreds genom det romerska riket. (Statyn är gjord i terrakotta.)
 
Den stora fördelen är att barn har en väldig upptäckarlusta och inte är rädda att skämma ut sig; Filip provar här en 5000-årig guldkrona ...Hoppsan!
 
...JAG SKÄMTADE! Man fick faktiskt klä ut sig (i oäkta kläder och accessoarer från nutiden) :-)
 
Nere i källaren var det dags för de tunga fynden. Här en stor sarkofag. (Pelles foto)
 
Filip och jag står och språkar en stund om den tioåriga pojke som låg mumie (på riktigt) i montern. Och kvinnan bredvid som fortfarande var invirad i tyg. (Pelle tog bilden)
 
Filip vid mumierna av den tioårige pojken och kvinnan.
 
Man fick även titta på en mumie i genomskärning, från skelett och hud till olika lager av sarkofagen.
 
Till sist fikade vi och Filip fick en alldeles egen liten sarkofag med tillhörande mumie.

Kommentarer
Postat av: Nina som jobbar med webben på Medelhavsmuseet

Hej Anita!

Vilket fint inlägg du hade satt ihop från ditt besök hos oss. Vi skulle gärna vilja dela detta inlägg i våra sociala medier - är det okej för dig?

PS.
Kvinnan (skulpturen) föreställer gudinnan Isis - hon var omåttligt populär under den grekisk-romerska tiden. Även utanför Egyptens gränser. Hennes kult spreds genom det romerska riket. (Statyn är gjord i terrakotta.)

"Hieroglyfer på stenplatta" innehåller namn och titlar på översteprästen i Memfis. Nere till höger ses en präst med rakat huvud som bär fram offer till guden.

Vänliga Hälsningar,
Nina som jobbar med webben på Medelhavsmuseet

Svar: Men åh så roligt att du hittade och uppskattade mitt inlägg! Ni får absolut dela inlägget. Och tack så mycket för infon om skulpturen och stenplattan, ska genast uppdatera inlägget :-)
Vänliga hälsningar
Anita
Anita Blomkvist Johansson


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0