Surrealistiskt vid havet

Vi åkte till havet idag, det var ju knallsol och knallvarmt inne i stan men vi fick oss en överraskning när vi kom fram till Norrmjöle havsbad.
 
Temperaturen droppade från 22 grader till blott 14 när vi klev ur bilen också var det ju alldeles dimmigt.
 
Tjocka dimmbankar liksom vällde in i långsamma puffar från havet.
 
 
Men fötter skulle trots detta ändå badas. :-)
 
För att öka på den surrelistiska känslan skymtade jag plötsligt något otroligt märkligt genom dimmsjoken...
 
...först trodde jag det var en stor hund, sen en häst, sen såg jag att det var något slags klövdjur.
 
Jag försöker fortfarande komma på vad det kan vara för något, jag tänker mig att det är en Highland Cattle* men är inte säker. I alla fall var det fler än jag som fotograferade den märkliga händelsen :-)
 
*Fick ett tips från f.d. kollegan Paul M Grahn: det är nog en yak!
 
Fint var det vilket fall med den udda upplevelsen.
 
Filip och Pelle gick bekymmerslöst runt på sanddynerna i kylan och siktade bland annat stora fiskskelett.
 
Och jag beundrade naturen med kameran.
 
Snart fick jag sällskap igen.
 
Och Filip fick inte bada mer i kylan.
 
Tog nåra sista bilder på det där djuret i havet. Uppe på land såg vi sen en djurtransportvagn och en SVT-buss. Kanske den udda kombinationen med kossa + hav berodde på att det var nån slags inspelning på gång?

Kommentarer
Postat av: paul

Anita
Herregud vilka fina bilder! IGEN! Du får då till det, det får inte jag och ändå har jag ny återigen köpt en ny kamera. Nåväl, djuret i dimman ser precis ut som en yak (tibetanskt höglandsdjur) Men det kanske är en Highland cattle som du skriver, dom är rätt lika. Yak trivs inte heller på låg höjd. dom vill vara på sådär 3000 meter över havet. Den du såg var ju verkligen på havsnivå. Snart har du sommarlov, hoppas det blir skönt för dig och familjen. Stor sommarkram! Paul

Svar: Tack snälla, snälla Paul för berömmet! Jag skulle hemskt gärna skaffa ny kamera men det får vänta ett tag. Och jag tror du har alldeles rätt - det är en yak! Det är jag nästan säker på efter att ha googlat bilder. Lite korthårigare dock än de flesta som syns i bild, men den har samma slags svans som yak:arna; aningens kortare och långhårig.
STOR sommarkram till dig med Paul!
Anita Blomkvist Johansson

2014-06-08 @ 23:21:22
URL: http://pgrahn.com
Postat av: Natalie

Wow, vilka bilder Anita!

Svar: Åh, tack snälla Natalie! :-)
Anita Blomkvist Johansson

2014-06-09 @ 22:07:22
URL: http://thaothi.blo.gg

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0