Mer från Cirkus Maximum

 
Förra veckan lovade jag ju fler bilder från vårat helt magiska cirkusbesök Cirkus Maximum, så här nedanför kommer en massa. Inte på alla artister eftersom inte kameran hann med alla gånger.  
 
Vi var otroligt nöjda och glada efter föreställningen som verkligen överträffade alla förväntningar. Jag har inte varit på cirkus sedan jag var barn så jag mindes inte riktigt hur det kunde vara, men det är verkligen som en helt annan värld - helt magisk och fantastisk. Efteråt kändes det nästan som något man drömt.
Tänk vilket jobb alla dessa människor gör för sin publik! Jag är imponerad och känner mig ytterst ödmjuk. 
Cirkus Maximum har faktiskt en egen blogg där man kan följa livet på cirkusen; http://blogg.cirkusmaximum.se/
 
Angående djurfrågan och den kritik som riktas mot djurcirkusar kan du som vill läsa om min ståndpunkt i frågan längst ned i det här inlägget.*
 
Här kommer bilderna (det är många! :-)  ):
 
Filip var jättepeppad inför sitt första cirkusbesök. Äntligen skulle vi få gå in och inte bara vara utanför och titta på djuren som vi gjort tidigare år (se gamla blogginlägg från 2013 och från 2011).
 
Lång kö in var det men snabbt gick det.
 
Vi började med att köpa sockervadd...
 
...av akrobater från självaste Alexandertruppen visade det sig. Men nu gick jag händelserna i förväg så vi tar det från början i tur och ordning:
 
Pelle hade bokat helt fantastiska platser i mittersta båset alldeles vid manegekanten. Vi satt på andra raden och hade nästan akrobater och djuren i knät emellanåt.
 
Många barn hade en vackert lysande snurra som lyste fin i mörkret, Filip fick förstås en också. 
 
Efter en jääättelång rastlööös väntan (typ femton minuter :-) ) så började det äntligen hända nåt.
 
Cirkusorkestern började spela och cirkusdirektören (som vi faktiskt mött redan vid biljettinsläppet) Bengt Källquist kom ut i manegen och önskade oss välkomna till årets show "Starlight in Circus".
 
Också var det dags för det första våghalsiga numret; Alexandertruppen som jag nämnde i början. Man blir direkt helt ödmjuk inför den arbetsinsats alla dessa människor gör för sin publik!
 
Senare kom Nicholas Wang in och gjorde läskiga akrobatiska trick i enbart ett par långa band. Man var nästan rädd att armarna skulle slitas av honom! Det var svårfotograferat så ni kan se bättre bilder på Nicholas Wangs framträdande genom att klicka här.
 
Anton Frank höll flera nummer med cirkusens djur, bland annat kameler.
 
Zhang Fan presenterades som världens bästa lindansare av cirkusdirektören och framträdandet var verkligen helt overkligt skickligt.
 
Han stod t.ex. på enbart HUVUDET på linan! Sen balanserade han med en stege på linan också men jag lyckades inte få bild på det, men ni kan se bilder här på när Zhang Fan gör det.
 
Också cyklade han lite, upp och ner så klart.
 
Han verkade rätt så lättad själv efter varje trick var gjort, inte så konstigt kanske! :-)
 
Efter en timme blev det en längre paus och barnen fick rida på kameler. Filip ville så klart det.
 
Lite avis var jag! 
 
Sen gick vi ut till stallarna och tittade och klappade på snälla kelsjuka djur. De otroligt vackra frisiska fullbloden som exempel (drömhästen).
 
Om man betalade en slant till den här bestämda unga mannen så fick man mata elefanterna, så det gjorde vi.
 
Sen fortsatte föreställningen en timme till. De frisiska fullbloden fick bland annat uppträda.
 
De var svårfotograferade och blev suddiga så jag filmade en snutt (se nedan).
 

Cirkus Maximum from Anita B Johansson on Vimeo

 

Juan Gutierrez lät en hel flock med papegojor flyga runt över publiken. 
 
Duo Monastyrski höll ett av de sista numren som gick ut på imponerande många klädbyten i imponerande snabb takt. Inte helt olikt en kväll då jag har bråttom på fest och försöker hitta något i garderoben att ta på mig :-) 
 
Till sist var det slut. En gigantisk clown blåstes upp och artisterna kom ut på scenen för att tacka för sig och ta emot applåder.
 
Filips favoriter - clownerna.
 
 
 

*Angående djur på cirkus:
 
Det är många som är mycket kritiska mot cirkusar som håller djur, speciellt större djur som t.ex. elefanter, och att en del till och med bojkottar cirkusar som Cirkus Maximum. Jag är tudelad i den här frågan men jag tycker inte det är helt lätt att bara bojkotta.
 
Jag har själv varit demivegetarian i flera år och har full förståelse för hela debatten kring djurhållningen på cirkusar, men jag har också haft egna djur och skött travhästar och vet att djur tycker om att jobba och prestera och att de blir stimulerade av det. Livet i den vilda naturen är ändå grymmare än den för tama djur, i alla fall i en kontrollerad verksamhet som mest troligt svenska cirkusar lever under.
 
Vad gäller transporter finns det ju många områden, t.ex. inom hästsporterna, som man kan kritisera pga alla långa transporter som det innebär. Cirkusdjur åker ju sällan särskilt långt. Några mil per tripp, kanske högst ett par timmars åktur, och det är ju stor skillnad motför hästar inom olika hästsporter där djuren åker många fler mil. Eller varför inte nämna renarna som transporteras långa sträckor. 
 
Sen menar många på att djuren på cirkusar gör saker som inte är naturliga för dem, men ofta är det ju så att man tränar djuren att göra något som de vanligtvis gör naturligt, men man lär dem göra det på kommando. Hopphästar hoppar ju inte naturligt nästan 2,5 meter högt utan det är ju en förmåga som tränas upp.
 
Jag känner att man får ju ta och lita på att cirkusar med djur följer föreskrifter om djurhållning och blir kontrollerade. Inom alla områden finns ju de som gör fel, som inte är snäll med sina djur men man får ju bara hoppas att cirkusägarna har det ansvarssinnet att bojkotta just dem.
 
Själv skulle jag inte ha något emot att man skippade ha elefanter på cirkusar. Jag kände då inte att jag ett dugg saknade ett elefantnummer på den show av Cirkus Maximum som jag såg, det fanns ju så otroligt mycket annat att njuta av, trots att de har elefanter så uppträdde de inte eftersom de tydligen var avställda för att träna in ett nytt nummer sas det.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0