Mer från kulturhuvudstadsinvigningen

Här kommer fler bilder från gårdagen, lördag alltså, då Filip och jag gick runt och tittade på alla aktiviteter på invigningen av Umeå Kulturhuvudstad:
 
Utefter Rådhusesplanaden fanns många installationer av snö och is. Bland annat några isskulpturer.
 
Där stod också flera röda små hus på rad som presenterade olika typer av kreativa projekt. Vid en lite snabb genomletning på programpunkterna för lördagen hittar jag tyvärr ingen information om vad syftet med denna uställning var, men många barn tyckte om att testa och titta in i de olika stugornas skyltfönster
 
Framför Rådhuset så hade man skapat en stor förhöjd yta av snö där man kunde hitta Sápmi Today - en futuristisk sameby med eldar och långkok.
 
Vi gillade ispelarna med eld inuti som var utplacerade lite här och där i centrum. De blev förstås ännu finare när det började skymma.
 
Man kunde skapa egna projicerade bilder mot stora dukar uppmonterade mellan snöblock. Jättestora läskiga spindlar t.ex.
 
Projiceringarna löstes med bland annat OH-apparat och plastdjur.
 
Senare gick vi till Renmarkstorget. Jag trodde det skulle vara lite olika saker att göra i den snöborg de gjort för barn där, men det var bara en jättehög isrutschkana med typ hundra pers i kö så den fick inte Filip åka för sin överbeskyddande mamma (vi hade ju ingen hjälm med oss herregud) :-)
 
På fyra platser i stan hade man ställt upp gigantiska snöväggar som projicerade texter av olika konstnärer.
 
När det började skymma så kom alla konstverk och installationer fram bättre. Det hade jobbats en hel del med ljussättningen. En cool grej var den gröna laserstrålen som gick från klockan i Rådhuset till klockan på järnvägsstationen några hundra meter bort.
 
Renhornsringen vid Sápmi Today var snygg också.
 
Fin is-eldpelare igen.
 
I Vänortsparken fanns några små försök till snöskulpturer. Vet inte vad som hänt här men det verkar inte varit något större engagemang att göra nåt av dem.
 
Det här var den enda som typ var en snöfigur.
 
Också fanns där en slags isborg. En konstnär vid Lars Lundqvist skulle sitta inne i ett isblock under dagen och jag tänker mig att det skulle kunna vara i denna, men jag hittar ingen information om det.
 
Det här är ett par timmar senare, efter att invigningsshowen var avklarad, och när alla skulle hem genom stan. Där i mörkret blev ljussättningen lite extra dramatisk.
 
 
Den här proffsiga bilden har inte jag tagit utan jag hittade den nånstans, tyvärr har jag inte kvar länken men jag tyckte det var roligt ha den som minne för hur staden såg ut denna invigningskväll.
 
Det var det! Egentligen hade jag tänkt att jag och Filip skulle ta oss en runda på stan igen idag, söndag, men det har varit så grått och blött och trist väder, också var man ju rätt så mätt sedan igår, så vi har mest pysslat hemma och varit på ärenden i andra kanter av stan.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0