Nationell Estetisk Kongress 2014

 
 
Här är sista inlägget från arbetslagsresan. Nu kommer bilderna från själva kongressen; lite vilka som var där och vad vi gjorde:
 
Sverker Zadig var som vanligt arrangör av kongressen och höll invigningstalet.
 
En av programpunkterna första dagen var en debatt med utgångspunkt ur frågan "Vilket värde har de estetiska ämnena i gymnasieskolan?" De som diskuterade var Peter Österberg PhD Kreativitetsforskare, riksdagsman Mohamad Hassan Folkpartiet, Jonas Nilsson Lärarförbundet, Marie Forsberg Lärarnas Riksförbund kommunalråd Uppsala, Michael Svensson Moderaterna, riksdagsman Gustav Fridolin Miljöpartiet samt diskussionsledare Mattias Holmberg, ordf Sveriges elevkårer som inte syns i denna bild.
 
Vi fick god mat och trevligt sällskap; till vänster i bild syns Gävlelärarna Jonas och Conny vi gärna hänger med när vi träffas.
 
Gustav Fridolin imponerade med kunniga och genomtänka formuleringar omkring estetiska ämnen och skolan generellt. Verkligen duktig politiker. Jag tror det blev ett gäng nya miljöpartister i salen efter denna debatt :-) 
 
Nästa dag höll vi till på Bolandsgymnasiet där vi bokat in oss på olika workshops och föreläsningar. På Bolandsgymnasiet fanns Estetik & Media, men på skolan fanns en skola till; Guc som har alla gymnasieprogram som syns på roll-up:en i fotot här ovan. Guc-eleverna håller till i samma salar som Bolandsgymnasiets elever. Lite förvirrande men så var det i alla fall.
 
Så här såg salen för Estetik & Media ut.
 
Vet inte om det syns, men det ligger en ljusslinga bakom datorskärmarna. Är lite sugen på att härma det i "min" graf-sal.
 
Bitte var snäll och fotograferade mig i skolans tv-studio :-)
 
På en uppskattad workshop gick denna Guc-lärare igenom bland annat Art Rage, ett ritprogram som verkar himla roligt och lekfullt. Jag provade det för några år sen men såg ingen nytta av det då, men vi får väl se om jag kan ha anvädning av det i Grafisk illustration. Art Rage är jättebilligt, bara så ni vet och det går att ta ner gratis provversion här: Gratis nedladdning av demoversion av Art Rage.
 
Vi lyssnade även på den här legenden: Bo Bergström. Han har skrivit en mängd böcker om bild och budskap, visuell kommunikation och marknadsföring. Min kollega Cecilia Holm har skrivit ett hyllningsinlägg till honom på sin blogg: MammaMedia om Bo Bergström.
  
På lördagskvällen var det dags för festmiddag på UKK.
 
Vi åt i rött sken.
 
Jag hade den här härliga tjejen mitt över bordet: Susann som varit min kandidat i Umeå en gång i tiden men som nu ingår i Gävleås mediearbetslag :-)
 
Här är fler lärare; först en okänd lärare, sen Conny och Susann från Gävle igen :-)
 
Vi fick jättegod rosa ;-) soppa till förrätt. Fiffigt ha en bit typ créme fraische i botten på tallriken och sen hälla soppan över!
 
Skål skål för den estetiska kongressen!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0