Bönder och Barnloppis

Titeln på det här inlägget sammanfattar helgen rätt så bra men här kommer även bilder för att göra inlägget lite fylligare :-)  (rätt så många bilder faktiskt eftersom jag tänkte klämma in hela helgens pysslande:)
 
Först dagens äventyr (idag söndag alltså):
 
I VK igår (lördags) så fanns det en annons om att en mängd olika bondgårdar i trakterna skulle ha öppet för allmänheten på söndagen så då bestämde vi att vi skulle ta en tur till Glassbonden som ligger cirka 4 mil inåt landet från Umeå.
 
När vi kom fram så upptäckte vi att vi inte alls skulle få gå runt i nån ladugård och hälsa på kor, men de hade ett café där de sålde massa god egenproducerad glass.
 
Filip åt glass med hallonsmak, Pelle åt hasselnötsglass och jag tog de två godaste smakerna ;-) Västerbottensost med päron och Citronkaka (allra bäst!).
 
Glassbondens café låg uppe på en kulle med en fantastisk fin utsikt över kvigor på rad vid Vindelälven.
 
Vi tittade runt en pytteliten stund, det började nämligen regna. Här var i alla fall ett fint överväxt ladugårdsfönster.
 
 
(OBS Bilden är animerad!) På vägen mot stan igen fick jag förresten Pelle att stanna bilen så att jag skulle kunna kliva ur och fotografera Vindelälven, och då får man förstås räkna med att han kör iväg. Gamla skämt rostar aldrig eller hur man nu säger... ;-)
 
Sen tog jag det säkra för det osäkra och fotograferade landskapet inifrån bilen ;-)
 
 
 
 
 
Snart var vi tillbakare i tätare tätort vid Baggböle gård (med pampig hemsida och charmigt förfallen verklighet) där vi hoppades på att få närkontakt med kor.
 
Fast där fick man inte heller träffa kor men i alla fall besöka en pytteliten gårdsbutik.
 
De sålde bland annat egen honung och äppelmos i vackra färger.
 
Och pinfärskt tunnbröd.
 
Vi handlade inget men gick ut på gården och fotograferade lite mera.
 
Det här fina fönstret t.ex.
 
 
Nu kommer vi till lördag och egentligen även lite av fredagens händelser:
 
Igår lördag stod jag på Nolias Barnloppis. Tidigare i veckan kom jag nämligen hux flux på att jag borde försöka sälja bort en massa gamla grejer på loppis. Barnloppisen på Nolia hade plats ledig på lördagen så så fick det bli. MASSOR med utställare och en flod av besökare, bilden ovan är dock från strax innan öppning så därför ser det väldigt folktomt ut.
 
Det såldes så sjukt bra grejer, bara leksakerna var ju rena paradiset för barnfamiljer; måste komma ihåg att gå hit nån gång för att köpa födelsedagspresenter och julklappar.
 
 
Jag själv sålde bra på loppisen, dvs bra = mycket, men jag tog 5kr /barnplagg så vinsten blev väl inte så stor, det är rätt dyrt stå på loppisen på Nolia (350 kr). Å andra sidan så slapp jag bära tillbaka så mycket till bilen. Jag såg de som hade bilen lika full när de for som när de kom, tråkigt!
 
En annan sak var att när jag på fredagskvällen plockade ihop grejerna som skulle säljas så fick sig både Filip och jag en nostalgitripp. Filip låg t.ex. en stund och lekte i bebisgymmet som han helst inte ville skiljas från, lille raringen :-). Undrar om han mindes den från det han var bebis på nåt underliggande plan? Vi har ju inte haft framme det sedan han var typ 1 år!
 
Ni kommer väl inte tro jag är klok men efter att Filip gått och lagt sig och jag börjat gräva mig allt djupare i klädhögarna och bland allt mindre klädstorlekar så började jag plötsligt böla av nostalgi och sorg över att inte nånsin igen få träffa den där lilla tultande bebisen Filip varit en gång... behöver jag säga att bebismössan och vargtofflorna fick vara kvar? :-)

Kommentarer
Postat av: Louise

Men visst är det vemodigt att göra sig av med de gulliga bebisgrejerna och veta att man själv aldrig mer kommer att ha en liten bebis. Men vi får se framemot att bli farmor istället och det är ju inte så tokigt det heller :D

Å det är så mysigt hos glassbonden och glassen är god, minns dock inte vilka mina favoriter var :P

Kram!

P.S Den där gröna "traktorn" som du hade på loppisen, blev den såld ? annars köper jag den ögonblickligen av dej :) D.S

Svar: Ja fyy, hela hans första år tyckte jag var jättejobbigt, det var som jag brukar säga som att få ett nytt barn varje månad och förlora ett annat! Sjukt men man lär ju känna dem i den ålder de är, och sen ändrar de sig plötsligt... Hormoner hormoner hehe.
Kram!

Ps. Alltså den där traktorn var från ett annat bord, inte från mitt! Tyvärr! :-( Men vi borde verkligen gå på nästa barnloppis och shoppa loss. Fast det var tydligen sjukt lång kö berättade en besökare jag pratade med. Ds.

Anita Blomkvist Johansson

2013-10-07 @ 08:12:23
URL: http://blandatmedlouise.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0