Lite tips om kalligrafi

Nya kalligrafipennor.
 
I nya kursplanen för Grafisk kommunikation så ska det in kalligrafi i kursen. Skönskrivning för hand alltså. Först kändes det väldigt retro i mina öron, men när jag fick tänka 76 sekunder eller kanske lite mer så insåg jag ju att det inte är helt knasigt tänkt, det är trots allt en viktig del av den typografiska historien samt att det är en bra grund till att skapa egna typsnitt.
 
Själv var jag oroväckande dålig på just det momentet när jag gick Bildlärarlinjen för snart 20 år sen (hjälp vad länge sedan!), jag uppfattade det som att jag blev på håret godkänd i den delen. Kanske var det därför jag haft lite av en blindfläck när jag sett just det ordet i ämnesplanen. Men nu har jag läst på och uppdaterat mina kunskaper och hittat lektionsmaterial både i filmväg och bokväg, och det är ju faktiskt riktigt roligt. Jag var även iväg och köpte sprillans nya kalligrafipennor. Det fick lov att bli tuschpennor med kalligrafispets, inte såna man doppar i bläck, eftersom det bara ska in som ett litet moment i kursen.
 
Nu är jag rätt peppad på det här faktiskt och tänkte därför tipsa er om vad jag hittat...:
 
De här tre böckerna hade vi i hyllorna här på jobbet och de är billiga, pedagogiska och lättfattliga. Tyvärr verkar de slut i flera bokhandlar, men på Bokbörsen säljer man dem billigt i begagnat skick:
 
Textning - Grundbok i kalligrafi / Lars Laurenti / ICA Bokförlag
Skrift - Handledning i kalligrafi / Geith & Karl-Erik Forsberg / Norstedts
Kråkfötter kan bli skönskrift - Kalligrafi för nybörjan / Margareta Hoas / Sandkvie Konsthanverk AB
 
Kråkfötter.. finns också på AdLibris
 
 
Bra film att börja med för att se grunderna i hur man ritar upp stödlinjer, armrörelse (man ska röra armen och inte handleden när man skriver) och pennriktning bland annat.
 
 
 
Här kan man följa bra pennövningar för att få in motoriken. Se riktningen och lutningen på pennan och strecken. Man ska trycka hårt nedåt och mjukt när man skriver uppåt t.ex.

Kommentarer
Postat av: Moa

Kul, tack för videotipsen! Jag i min tur kan tipsa dig om denna blogg:

http://2013yearoflettering.tumblr.com/

Det är en kvinna som ger sig själv en utmaning att skriva något för hand varje dag. Hon har en snygg handstil, eller flera egentligen. Det är såna stilar jag har sett på många bloggar just nu skrivna på kuvert för lyxig adressering av inbjudningar till kalas och bröllop... Du vet, visst känns det normalt att beställa handkalligrafering av adresser till ens barns kalas?! ;)

Ha det fint!
Kram Moa

Svar: Tack så mycket! Och tack för tipset om The year of lettering-bloggen... Eleverna blev nog inte riktigt lika peppade över kalligrafi som jag, haha! Det krävs ju en hel del tålamod och det går inte att gena utan det är ju bara öva öva som gäller :)

Kram!
Anita
Anita Blomkvist Johansson

2013-05-14 @ 17:07:20
URL: http://moamaria.wordpress.com
Postat av: Sofia Agronius

Jag har en annan trevlig bok som heter "Modern kalligrafi" av Cecilia Skogh från Ica bokförlag. Den känns fräsch.

Svar: Åh, vad bra! Tack för tipset! Bra få lite nyare färskare boktips :)Kram!
Anita Blomkvist Johansson

2013-05-15 @ 10:53:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0