Dagens pyssel

Här har blivit lite glappigt i bloggen på senaste tiden eftersom jag ju har semester sedan en vecka tillbaka. Jag hinner inte riktigt sitta vid datorn och dessutom har vi lite monotona aktiviteter. Antingen har vi varit i stugan eller så har jag gjort saker med Filip eller en kombination av de båda och det blir lite ensidigt att blogga om det hela tiden. Både för mig och för ni som läser bloggen tänker jag mig :)
 
Inte så mycket mode och design på sista tiden, men vem vet, kanske vi snart far ut och reser så jag kan komma med lite annat än stug- och småbarnsliv.  
...fast nu blir det i alla fall ett stug- och familjelivsinlägg här igen ;)
 
Vi kom från stugan i kväll efter att ha varit där i ett par dagar. Jag vinkade av mor och far i tisdags och idag (onsdag för att förtydliga, jag sitter ju och bloggar mitt i natten så det kan bli lite oklart annars vilken dag jag menar) har vi tokpysslat i stugan. Jag ska snart göra ett inlägg om vad vi gjorde med min mor och far men jag börjar alltså med dagen idag som just passerat.
 
Det är verkligen inte min gren att tokpyssla med husligheter eftersom mitt ideal är stadsliv med mer ytligt lättsamma aktiviteter kryddat med konst och kultur. Fast min verklighet är väldigt vardags förstås. Men så här nån dag då och då känns det riktigt tillfredsställande att pyssla och gno runt.
 
Jag började dagen med stordiskning, därefter noggrann dammsugning av hela stugan, sen matlagning och bortdiskning igen. Efter maten var det dags att följa med Filip till bryggan och fånga tio fiskar. Eller tio stycken spiggar fångade med håv ska jag kanske förtydliga. Det hade jag nämligen lovat honom dagen innan då han och Pelle varit och håvat och bara tagit med sig en enda spigg hem som Filip vårdade ömt hela kvällen.
 
På väg till bryggan från stugan går en fin stig. Jag har retat mig lite på att den vuxit igen (där det är som risigast längst bort i bilden) så jag tog med mig en rejäl knipsare (kvistavbitartång?) och hackade fram stigen igen, drog sen bort riset och en hel del av det gamla som legat kvar där sen tidigare. Samtidigt tog ungefär 50 blindingar* hämnd på mig pga de 15 jag dödat inne i stugan på förmiddagen.
 
Hela 19 småspigg fick vi sen med oss hem från bryggan! Pelle kom och hjälpte till en stund och hade bästa tekniken så det gick snabbt och Filip var mycket lycklig :) Vi släppte ut dem i havet igen innan vi for därifrån, bara så ni vet.
 
Efter fiskandet hade Pelle klippt gräset och tvättat bilen och bilmattorna och jag städade sedan insidan av bilen medan Pelle fortsatte jobba med altanen. Det är första gången i mitt liv som jag städar en bils insida. Sant! Kanske kändes det extra lönt med våran nya bil som jag tycker är så fin :)
 
Sen tog jag in mattan, packade och gjorde stugan fin och prydlig innan vi åkte hem och då var jag så igång att jag direkt for iväg med all vår återvinning.
Vet inte om det var lönt att vara så noga med stugstädningen när vi snart ska dit igen och röra till, men då vet man då att det blivit ordentligt gjort en gång.
 
*Angående blindingar: Jag har alltid trott att det heter blindingar men nu när jag googlar så ser jag att det heter blinningar. Wow, nu har jag lärt mig nåt nytt!! Trodde jag hade slutat höra fel på ord.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0