Turista i Göteborg del 2

På den här resan har jag verkligen fått upp ögonen för Göteborg, alltså vilken fin stad det är! Man kan gå runt där i hur många timmar som helst och bara se nya fina områden och mysiga ställen att stanna till på. Det känns inte riktigt likadant när jag är i Stockholm, men det kanske är för att känner till den staden mycket bättre och man blir därför inte lika överraskad. I Göteborg hittar jag ju inte ens till Avenyn om inte man ställer mig precis vid Poseidonstatyn :)
 
Dagen efter Lisebergsdagen så tog Pelle oss till Trädgårdsföreningen som är en park i centrala Göteborg, och då är det inte bara en grönskande park utan där finns massor med planteringar och flera växthus.
 
Ett av de mest kända växthusen i parken är Palmhuset som byggdes 1878 med Crystal Palace i Hyde Park, London som förebild.
 
Där inne var det varmt som i tropikerna med många exotiska växter.
 
Bland annat den här nästan utomjordiska mattallrikstora blomman.
 
Utanför var det också väldigt prunkande som sagt.
 
Efter att ha stannat till för en bit mat på urmysiga Café Grindstugan som låg vid entrén till parken så gick vi vidare ut på Göteborgs gator.
 
Vi hamnade bland annat på Haga och tog även en liten bilutflykt till Djurskyddet och de där kattorna jag berättat om tidigare innan vi sen åkte tillbaka till hotellet.
 
Nästa dag var det parkdags igen. Vi åkte till Göteborgs botaniska trädgård med hopp om att hitta Fjärilshuset som vi hört talas om, fast det visade sig vara borta sedan länge och hade dessutom legat i Trädgårdföreningens park tidigare.
 
Vi bestämde oss då att istället åkta till Slottsskogens park, fast vi stannade till en stund för att hälsa på en stor och närgången koifisk.
 
Slottsskogen ligger bara ett stenkast från Göteborgs botaniska trädgård och förutom att det är en stor, stor skogspark så finns där en gratis djurpark man kan titta runt i.
 
Innan vi hann så långt som till djuren var det dags för sen lunch vid dammen.
 
Därefter gick vi till bland annat Barnens zoo som ligger i parken.
 
Älgar fanns där också, och gulliga pingviner som låtsasslogs om en kotte som trillat ner i vattnet.
 
 
Vi tittade också på hjortdjur (kan du se dem? :) ) som höll till på en vidstgräckt grön slätt.
 
Efter Slottsskogen splittade jag och Filip upp oss från Pelle. Han ville till havet och jag ville titta runt lite mer på gatorna i stan. Jag och Filip hamnade i Hagaområdet igen och jag köpte en tydligen urtrendig dryck som äntligen kommit till Sverige; bubble tea som jag köpte i en asiatisk butik med namnet Forida's.
Drycken kan serveras varm eller kall och med valfri smaksättning. Jag valde kall och med jordgubbssmak och kulorna som syns var som stora kaviarkulor med nästan 1 cm diameter men fyllda med jordgubbssaft. God men en lite märklig upplevelse med de där kulorna som brast i munnen!
 
Jag gick också in i en helt fantastisk butik som sålde m a s s o r med vintagesmycken och lite porslin och som låg där på Haga. Oh my god säger jag, där hade man verkligen kunnat hitta fina unika saker till bra priser. Fast det var så mycket och jag var lite trött så jag gick till slut lite snopet ut därifrån tomhänt.
Jag är inte riktigt säker, men mest troligt hette butiken Fåfängans antik och den låg högt upp efter Haga Nygata.
 
En stund senare sammanstrålade vi med Pelle igen och plockade ihop en picknick på Hemköp som vi sen åt nere i hamnen.  
 
Sen gick vi tillbaka till vårt hotell där vår sista kväll och önskade att vi var rika så att vi kunde fått stanna och ha det så här bra några dagar till. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0