Turista i Stockholm

Det blev plötsligt väldigt tyst här i bloggen sedan i lördags men jag har inte råkat ut för någon näshårstrimmerolycka utan vi fick besök! Min bror med familj ville plötsligt komma och hälsa på i vår stuga på söndagen eftersom de ännu inte sett den sedan vi skaffade den. Och det var ju jättekul så här blev full fart att handla, bland annat handla luftmadrass och kuddar och täcken. Något vi tänkt göra huur länge som helst men som inte liksom känts riktigt nödvändigt förrens nu.
 
Brorsan med familj lämnade oss efter en natt och vi stannade en natt till men inte längre eftersom det var så himla tråkigt regnigt och kallt väder.
 
 
Nu kommer här fler bilder från vår semesterresa, en massa bilder från vad vi gjorde i Stockholm under de tre första dagarna vi var där:
 
Första kvällen, på söndagen 30/6, tog vi en promenad mot stan för att hitta nånstans att äta. Alldeles nära vårt hotel och vid kajkanten låg restaurangen och boulestället Boule & Berså (klicka på länken så hittar du även en bra karta dit).
Vi åt där inte denna kväll utan en annan kväll, och jag kan inte nog mycket tala om hur detta ställe tilltalade mig! Här skulle jag lätt tillbringa många många sommarkvällar om jag bodde i Stockholm. Lummigt, opretantiöst under stora träd och vid vattnet med bra musik och bra blandning på människorna.
Mitt absoluta supertips om man ska äta, dricka och kanske spela boule i mysig miljö. Det verkade vara ett riktigt doldisställe så jag inbillar mig nu att de flesta inte känner till det eftersom det ligger en bit off från de mer välbesökta kvarteren.
 
 
Sen tog vi långpromenaden vidare upp och in bland de gamla kåkarna på söders höjder.
 
Det kan inte finnas så mycket kvar av den här typen av fina små söderkåkar, synd.
 
Vi hamnade tillslut att äta på Hermans, en vegetarisk restaurang i mysig miljö där vi betalade alldeles för mycket för en grillbuffé som mest var geggamoja, dessutom glömde de berätta för oss var själva grillmaten var (långt ut i restaurangparken så vi såg den inte heller). Jag fick sen en trött ursäkt när jag poängterade det för dem... well well lär aldrig mer äta där.
 
 
Vi gick en liten bit till efter kanten och jag pose:ade ansträngt tillsammans med motsträvig Filip :) 
 
Vi spanade ut mot Nybroplan och Gröna Lund som skulle bli nästa dags utflykt.
 
Det hade hunnit bli solnedgång innan vi var hemma och det var dags att gå och sova.
 
Nästa dag, på måndagen första dagen i juli var det dags för Gröna Lund:
 
Filip åkte spöktåget Blå Tåget tre-fyra gånger utan att knappt se nåt, han höll för ögonen nästan hela tiden men ändå ville han åka om och om igen. Här poserar han i skräckig tavla utanför :)
 
Filip och Pelle åkte den finaste karusellen.
 
Efter många timmar och åk och en del åkillamående så var det dags att lämna Gröna Lund.
 
Filip hade hittat en vacker blomma och mötte en ny kompis på bryggan medan vi väntade på båten.
 
Efter en trevlig omväg via Nybroplan så var vi hemma på hotellet igen.
 
Här är båten som gick från hotellet.
 
 
På tisdagseftermiddagen skulle vi ju påbörja vår två nätters kryssning till Helsingfors men vi hann med lite grejer under dagen. 
Vi badade t.ex i hotellets pool på förmiddagen och drog sen vi iväg till Gamla stan där vi gjorde ett återbesök på ett favoritcafé:
 
Caféet Under Kastanjen ligger på...
 
...Brända tomten. Men det har jag nämnt förr :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0