Löfstad Slott och Gränna

Här fortsätter lite bloggande om vår semesterresa som nu känns ganska länge sen och jo tack jag vill gärna åka bort igen redan men synd jag har slut semesterpengar... :)
 
På resan mellan Stockholm och Göteborg dit vi åkte den 5/7 så gjorde vi ett par fina stopp. Först lite improviserat vid Löfstad Slott nära Norrköping och sen i Gränna.
 
På slottet så började vi med att fika och kissa :) sen tittade vi runt en liten stund. Tid för någon riktigt rundvandrning i slottet fanns ju inte, det var lite för lång resa vi skulle göra.
 
Slottets huvudbyggnad höll på att renoveras så det var täckt av nät.
 
Flyglarna var däremot inte under renovering.
 
Först gick jag in i värdshusdelen. I hallen hittade jag en fin spegel med en Anita i :)
 
Värdshuset hade gammeldags inredning i finrumsliknande miljö och en liten terass med utsikt över sjö och skog. Parken kring slottet var nog också fin men den hann jag inte gå igenom.
 
Personalen var tidsenligt klädda.
 
 
I vissa delar av slottet kunde man gå in och titta gratis på och jag sprang runt som en dåre för att hinna se så mycket som möjligt :)
 
Här är mamsells rum.
 
Och här är kokerskans rum.
 
Gästabudssalen var också öppen och där inne såg det medeltida ut.
 
I stallet i ena flygeln fanns en slottsbutik med mycket fina grejer som kunde passat i vår stuga. Men vem kan köpa en massa porslin när man har bilen full i packning och ska köra kors och tvärs över riket?
 
Fina :) 
 
Stora fotoalbum var uppställda i en sal som sammanfattat berättade slottets historia. Den en sista ägaren av slottet hette Emilie Piper (se bilden till vänster) och hon donerade slottet till Svenska Riddarhuset och Östergötlands Fornminnes- och Museiförening (nuvarande Östergötlands länsmuseum) vid sin död.
Tidigare slottsägare och släkting till Emilie Piper var exempelvis Sofie von Fersen som var syster till Axel von Fersen, känd för att vara älskare till Marie Antoinette och att han blivit brutalt mördad i Stockholm.
  
 
 
Efter slottet körde vi vidare en hel del mil tills vi kom till vackra Vättern. Därikring finns så mycket historia som jag önskar att jag kom ihåg från min historieundervisning i skolan, fast man kan ju i alla fall googla nu för tiden.
 
Jag älskar att man kan se ruinerna efter Brahehus uppe på en hög kulle när man kör efter Vätterns strand. Så ödesmättat.
 
Sockersöta Gränna med alla sina polkagrisbutiker är däremot inte ett dugg ödesmättat.
 
Vi gick in i denna butik för att handla och se polkagrisar tillverkas. Där fick vi veta av butiksbiträdet att det bodde ca 2000 personer i Gränna men bara fanns 2 tandläkare. Inte så illa alltså :)
 
Hårt jobb att baka ut smeten är det, den polkagrisdegen fick veta vad den hette.
 
Innan vi lämnade Gränna helt åt vi picknick på en fin rastplats i utkanten av den lilla staden.
 
Där fanns ett slottsliknande glasbruk jag inte hann gå in i... lika så bra det :)
 
Sen körde vi vidare och roade oss med att kämpa på med polkagrisstängerna vi köpt.
 
Några timmar senare var vi framme i Göteborg, och bilder därifrån kommer förstås så småningom.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0