Göteborg och Elite Plaza Hotel

Just nu är jag och Filip i Piteå men jag ska göra ett försök att fortsätta blogga om semesterresan genom min iPhone... Jag brukar glömma bort att man kan göra det och uppkopplingen är ju lite långsam. Fast just nu är dock ett större problem att Filip står och hoppar på min rygg :)
 
Ni minns kanske att jag nämnde att vi inledde ett hotellrumsbytar-sm i Gävle tidigare på resan? Framme i Göteborg så eskalerade det:
 
När vi kom fram till Göteborg hade vi först bokat fyra nätter på ett hotell precis vid järnvägsstationen och shoppingcentret Nordstan (kommer inte ihåg namnet på hotellet nu men jag ska fylla i det sen när jag tagit reda på det)*, Grand Hotel Opera. Vi sov där en natt men kände inte att vi trivdes. Det var lite av ett businesshotell och flera i personalen var smådryga (eller "tykna" som dom väl säger i Göteborg) mot oss och vi fick dålig info och ett rum utan utsikt, också var det dyrt.
 
*Nu har jag kollat upp det som ni ser.
 
Pelle hade bott där tidigare och då haft perfekt utsikt över ån som rinner genom Göteborg och vi skulle visserligen få byta till ett sådant rum kvällen efteråt, men eftersom så många saker inte stämde och att vi skulle bo så pass många nätter så bestämde vi oss för att byta hotell.
 
Vi det säkra för det osäkra och bokade in oss på ett Elitehotell, det blev Elite Plaza Hotel Göteborg som är 5-stjärnigt men ändå billigare än det första hotellet (!)
 
5-stjärnigt betydde tydligen inte som jag har trott tidigare att man får större eller bättre rum utan det kan vara samma som på ett 4-stjärnigt, poängen med 5-stjärnigt är möjligtvis att man får något bättre städservice och fler handdukssorter, hehe... nä, men det innebär väl också att hotellet kan erbjuda bättre restaurang och spamöjligheter typ och lite fler grejer i minibaren och sånt.
 
Det här rummet blev det till slut, men vi fick först ett jättestort rum högt upp i hotellet, men det hade inte fönster utåt utan mot en korridor där folk går mellan hotellrummen, det kändes helmärkligt att folk skulle se oss genom de relativt genomskinliga gardinerna så vi tog iställlet ett mindre rum som låg längst ned i byggnaden utan insyn från gatan.
Det här är lite av haken med Elitehotellen; ägaren som står bakom kedjan älskar ju att renovera flotta gamla byggnader som inte nödvändigtvis är avsett för hotellboende så rummen kan vara väldigt olika.
 
Filip, lite trött på att vänta på att vi skulle få hotellrummet :)
 
Hotellets entré är jätteflott, även om det inte slår Elite Hotel Knaust i Sundsvall så gav det såna vibbar.
 
Fast man fick inte fotografera på Plaza, så då gjorde jag ju förstås inte det ;) 
 
Lobbyn vid receptionen.
 
Trappan upp till övervåningen hade ett gigantiskt och riktigt amatörmässigt målat porträtt. Jag funderade mycket över hur det gått till!
 
En tjusig sal längre in i hotellet.
 
Vårt första rum som vi fick, det med fönster mot korridoren, låg på näst översta läktaren som syns i högra bilden.
 
Fina frukostmatsalen.
 
Morgonrock får man också på finare hotell, i alla fall om de har någon slags bad- eller spaanläggning där.
 
 
Utanför hotellet var det väl inte så fint, där pågick ett stort vägombygge, det var nåt om nya spårvagnsspår.
 
Lite svårgått fram till hotellet, men det var ju inte där vi skulle hänga mest så det gjorde inte så mycket tycker jag.

Kommentarer
Postat av: paul

"ett gigantiskt och riktigt amatörmässigt målat porträtt. Jag funderade mycket över hur det gått till!" Det kan jag förklara, det är en målning av Claes Eklundh, konstnär från Malmö och måste jag påpeka anses vara en av de mera framstående i Sverige, bl a ledamot av Kungliga Akademien för de fria Konsterna, Stockholm. Gå in och kolla på hans hemsida. Hotellet har annars köpt en dålig kopia fast det betvivlar jag. Fast smaken är ju som baken, delad. Jag har sett mycket bra måleri av honom.
Men gå in och kolla hans hemsida där finns det många fina målningar http://www.claeseklundh.se

Svar: Men åh maj gaadd Paul! Jag tyckte den var så illa målad! Jag är chockad över att det är en etablerad rutinerad konstnär som målat den. Måste kolla din länk... Men gillar DU den målningen? Tycker du det är bra?

Har kollat hans hemsida nu, gillar nästan inget måste jag säga, jag tycker det ser ut som sånt här: http://gynning.net/2013/01/17/my-new-art/
Anita Blomkvist Johansson

2013-07-24 @ 11:27:13
URL: http://pgrahn.com
Postat av: Paul

Anita
Svårt att se på fotot om just den här bilden är "bra". Jag har sett en hel del av hans verk. Många bilder tycker jag är bra, vad är det som är bra i dem? En känsla jag som vanligt svår att beskriva. Men som sagt jag har sett många bra målningar även om det är ett tag sedan nu. Men vad är det som säger att den som hänger i Göteborg på Elite är en av hans "bra verk", inget. Hans måleri är oftast lätt att känna igen, så är det ju med "kända" konstnärer. Ett slags varumärke, stil typ bla bla bal

Svar: Jag förstår precis vad du menar Paul. Jag tycker ändå att jag brukar vara rätt öppen för hur olika konstnärer uttrycker sig, och även om jag inte tilltalas av allt så brukar man ju ändå kunna se hur de tänkt och varför de gjort som de gjort. Men det såg jag alltså inte i det här måleriet. Fast vissa andra grejer på hans hemsida såg ju intressantare ut. Hoppas du har det gott där du är Paul! Jag försökte skriva till dig när du hade sett Yoko Ono men mailet bra försvann av nån anledning. Det tycker jag är ett intressant konstnärsskap om nånting!
Anita Blomkvist Johansson

2013-07-25 @ 07:52:41
URL: http://pgrahn.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0