Gävle och början på hotellrumsbytar-SM

Det var tänkt att vi skulle bo innanför ett par av de gallerförsedda små fönstren längst ned mot gatunivån.
 

I Gävle skulle vi inte göra nåt speciellt annat än att övernatta, men eftersom vi kom fram relativt tidigt på kvällen så hann vi gå runt lite på stan och äta på restaurang innan det var dags att lägga sig. Eftersom min man dessutom fått mig att gå med på den trevliga vanan att bo på bra relativt fina hotell när vi är ute och reser så blir det ju också lite speciellt även om man bara ska övernatta. 
 
I Gävle hade vi bokat in oss på ett nyrenovert hotell som ingår i Elite-kedjan, Elite Grand Hotel som ligger precis bredvid Gavleån. Ett Deluxerum hade vi också bokat så det skulle vara lite större och bättre än standardrummen.
 
Ni kan ju bara gissa hur förvånad och besviken vi och kanske mest jag blev när vi kommer fram och blir tilldelade ett källarrum med små gallerförsedda fönster som vette ut mot en biltrafikerad gata (se bilden överst)! Rummet var visserligen stort och fräscht men med den där källarkänslan som betongväggar och betonggolv under heltäckningsmattan och små fönster ger.
 
Jag stampade därför direkt iväg till receptionen där jag med darr på rösten berättade hur besvikna vi blivit och att vi absolut inte förväntat oss något källarrum och att vi ville byta. Vi fick då veta att hotellet var fullbokat, men eftersom de förmodligen var rädd för att jag skulle bryta ihop så fick vi tillslut istället ta ett familjerum som verkade vara det enda de hade kvar.
 
Det här blev lite av anslaget till ett hotellbytar-SM, men jag återkommer om det i senare inlägg...
 
Istället för i källaren hamnade vi högst upp i huseet, i vänster takkupa (jag har lagt in en miniatyrbild på oss på den hörnan) med fönster åt två håll.
 
Rummet i takkupan var extra stort och ytterligare nån klass över Deluxerummet vi bokat så vi blev förstås väldigt :-) istället för väldigt :-(
 
Vi beundrade utsikten och var lite avis på Gävleborna som verkar ha så många fler och finare stenbyggnader än vad vi har i Umeå.
 
Däremot verkar Umeå ha ett bättre restaurangliv, fast vi hittade tillslut en jättetrevlig och mysig restaurang som gjorde mig extra semesterlycklig där i kvällssolen, restaurangen heter Brända Bocken och där åt vi gott på fin uteservering i sköna soffor. Den låg på torget vid en oberäkneligt sprutande fontän som Filip förstås var tvungen att busa lite i på väg därifrån.
 
Vi tog en liten omväg tillbaka till hotellet och tittade runt på lite fina ställen. Det här bageriet ligger runt hörnet från hotellet.
 
Också var vi ju tvungna titta lite på Gavleån.
 
På morgonen dagen efteråt och efter resans första maffiga hotellfrukost var det dags för mig och Filip att utforska vackra Elite Grand Hotel.
 
Stuckaturerna i taken i matsalen var inte att leka med. Ingenstans i Umeå finns så flotta stuckaturer, jävla Gävle!
Deras stadshus är ju inte heller att leka med såg vi när jag var med arbetslaget på medieträff för ett par år sedan, se det gamla inlägget med bilder från stadshusets pråliga festsal här.
 
En bättre bild på grannlåten... ahh!
Sen gick vi vidare genom guldkantade korridorer...
 
...och uppför krusidulliga trappor.
 
Tills vi plötsligt såg en spökflicka sittandes i en korridor...iiiiiiiihhh!
 
Efter upptäcktsfärden packade vi in oss i bilen och åkte vidare mot Stockholm. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0