Karnevalen i Venedig

 
Sitter och drömmer mig bort så här i min sjukdom och la märke till att karnevalen i Venedig pågår i dagarna, mellan 26 januari och 12 februari. Det måste ju vara en rätt så fantastisk upplevelse att vara där just nu bland alla uppklädda och utklädda människor! Jag har tänkt på det ända sedan jag var där i tonåren på tågluff, kanske det nån gång kommer passa med en resa dit, vem vet.
 
Wikipedia står det om Karnevalen i Venedig att de årliga festligheter började redan 1162 för att fira segern i en konflikt mellan "Serenissima-republiken" (Serenissima var Venedigs gamla namn) och "Patriarken av Aquileia". Karnevalen blev mer officiell under renässansen (alltså sent 1300-tal till 1600-tal). De årliga festligheterna pågick ända fram till 1700-talet, men lades sedan ner.
 
1979 plockade staden fram de gamla traditionerna igen och har nu 3 miljoner besökare varje år. Då koras också bästa mask och dräkt av en jury bestående av internationella kostym- och modedesigners.
 
Lyckliga Flickr-medlemmen heatherbroster har uppenbarligen varit där, så jag har lånat alla bilder från henne:
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0