På Bildmuseet

Igår var jag till Bildmuseet med mina elever i åk 2 som går den grafiska profilen. I kursen Grafisk kommunikation 1 ska de nämligen jobba med en skissuppgift och kreativitetsövning. Det var ett tag sedan jag körde en sådan uppgift så vi får väl se om jag måste putsa på den till nästa år.
 
Kanske är uppgiften lite väl flummig eftersom den inte har något tydligare mål annat än att visa på en utvecklad skissprocess med riktning mot grafisk form. Samtidigt är det ju bra att träna sig att bara skissa och spåna kring det man ser utan något bestämt mål, för att träna upp tanken, kreativiteten, ögat och handen utan att behöva tänka på att färdigställa på datorn tänker jag. Alla andra uppgifter vi gör är ju ganska låsta och tydligt inramade.
 
Som utgångspunkt till skissuppgiften for vi i alla fall till Bildmuseet för att hitta inspiration. Och Åh! vad de har mycket att visa nu! Det är bland annat fotografier på två våningar av indiska Dayanita Singh, alternativa (umeå-)stadslösningar i projektet Communitas och rörliga bilder på Bildmuseetbesökare av italienske Francesco Jodice. Sen höll några bildlärarstuderanden på med ett intressant porträttprojekt som vi tyvärr inte han delta i.
 
Man får tyvärr inte fotografera utställningarna så jag tog bara några bilder i trapphuset som jag också publicerat på Instagram. Kanske inte så roligt att se igen om du följer mig på Instagram, men man får i alla fall se bilderna större :)
 
Tillslut kunde jag faktiskt inte hålla mig: När jag kom till utställningen Communitas och jag såg den stora kartan över Umeå där man själv kunde pricka in snygga nålar för sina favoritområden så drog jag fram mobilen och tog ett par bilder. Förlåt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0