Närhetens lag

Stackars Lily Tomlin, vad har hon för anknytning till gravar under torget? I Helsingfors dessutom? Det funderade jag över när jag läste DN i fredags:
 
 
Så här tokigt kan det bli om man skiter i Närhetens lag. Och jag måste ju bara få ta upp detta fenomen eftersom det ofta kan irritera mig när jag läser tidningar. Förmodligen för att det är något jag brukar lära mina elever i årskurs 1 när jag går igenom hur man skapar en läsvänlig layout.
 
Alltså, när man ska skapa en läsvänlig layout ska man förhålla sig till några psykologiska fenomen som delas in i Gestaltlagarna. Det består av bland annat tre lagar som påverkar vårt sätt att avläsa en layout;
 
Likhetens lag = saker som är lik varandra kommer vi att tolka som att de hör ihop
Slutenhetens lag = saker som är inneslutna inom ramar och linjer tolkar vi som att de hör ihop
och så då Närhetens lag = saker som ligger nära varandra tolkar vi som att de hör ihop
 
När jag läst hela texten om gravarna under torget, så inser jag att Lily är inblandad i en helt annan text:
 
Ja just ja, "Problemet med ekorrhjulet är att även om man lyckas springa fortare än alla andra, så är man fortfarande bara en ekorre." citat; Lily Tomlin.

Kommentarer
Postat av: Moa

Haha, vilken missvisande layout! Jag är rätt säker på att jag har varit med på någon av dina föreläsningar om det där - eller att jag möjligen själv fick hålla i en sån lektion när jag var din praktikant :) Det har varit en bra kunskap att ha hur som helst, så tack för den! :)

Svar: Jo, jag tycker också det känns som att du kan ha hållit i en sån genomgång :) Man blir lite hjärntvättad bara, kan inte låta bli att lägga märke till fel. Ser nu ocskå att den kan bryta mot slutenhetens lag ... *trött* ...hehe :D
Anita Blomkvist Johansson

2012-11-12 @ 15:54:09
URL: http://moamaria.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0