Jesper Waldersten på Skellefteå Konsthall

Genom Facebook fick jag ett tips om att illustratören Jesper Waldersten ställer ut på Skellefteå Konsthall mellan 25/11 2012 - 17/2 2013. På lördag 25/11 hålls vernissage med J. Waldersten närvarande.
 
Dit vill jag! Men vi får väl se hur det går med alla tusen andra saker jag också behöver göra. Fast man behöver ju inte nödvändigtvis åka dit på vernissagedagen.
 
Jesper Walderstens illustrationsstil är kaxig och bitvis grotesk med svart humor i undertonen, och på utställningens Facebooksida kan man läsa mer om honom, bland annat följande:
 
"Jesper Waldersten (f. 1969 i Stockholm) är en av vår tids allra främsta tecknare och illustratörer. Förutom utställningar på Färgfabriken, Kulturhuset och Grafikens Hus har han utgivit åtta böcker bland annat ”Här kommer jag”, ”Tack för senast din djävel” och ” Ett svart streck”. Han medverkar ständigt i många av Sveriges största tidningar och trots att uppdragen varierar känns hans särpräglade stil dock alltid igen med sina säkert slarviga linjer som precist fångar karaktärer och nutida kontexter."
 
Under ett år skapade Jesper Walderstens en bild om dagen som sedan blev en bok. Bilderna finns också på sidan Waldersten 365. Bilden ovan är ett utsnitt ur det bildgalleriet.
 
En illustration från dag 292.
 
 

Kommentarer
Postat av: Anonym

WOW, jag gilla uttrycket och vill åxå se utställningen och bara snöa in och diskutera och sedan gå och dricka glögg, typ!

Svar: Åh, mys! Lät som en plan :)
Anita Blomkvist Johansson

2012-11-20 @ 10:26:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0