Makode Linde i retrospektiv

Kollegan Cicci har redan hunnit blogga på MammaMedia om Makode Linde och hans retrospektiv på GJK Showroom som är en ny gallerilokal som hör till Galleri Kleerup, så för er som följer båda våras bloggar blir det ju liksom ett lite likt inlägg det här.
I alla fall likt i bildinnehåll, men eftersom Cicci skriver så mycket bättre än vad jag kan om Makode Linde och konstens roll, så tycker jag verkligen ni ska läsa hennes inlägg.

Besök gärna Makode Lindes egen sida:
MakodeLinde.com
Läs gärna Sveriges Radios Kulturnytts rescension av utställningen:
Makode Lindes rasism für alle och här är ett citat ur den recensionen: 

"I ett hörn av galleriet står en skurhink, med en mopp lutad mot väggen. Moppen är gjord av mörkbruna dreadlocks, i äkta människohår.
– Folk reagerar väldigt olika på den där, berättar Makode Linde för mig. De flesta tycker den är lustig, men en tjej började gråta för att hon tänkte på sin mamma, som trots högskoleexamen inte kunnat få något annat än städjobb sedan hon kom till Sverige."

Här är mina bilder från utställningen:











Sen kom ju faktiskt Makode Linde in på utställningen när vi var där, och jag hann fånga denna bild på honom i all hast, men jag fegade på att fråga om jag fick fotografera honom mer ordentligt. Men Cicci tog jättefina bilder på honom.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0