Buzz Lightyeardocka

I Stockholm hittade jag en ny kompis åt Filip; en fantastiskt fin Buzz Lightyeardocka! Om ni inte känner till karaktären så kan jag berätta att han förekommer i Toy Story I, II och III, filmer som Filip älskar. 

Speciellt förtjust är Filip i just karaktären Buzz Lightyear som är en docka som pojken Andy får på sin födelsedag och som på riktigt tror att han är astronaut och kan flyga. Med tiden inser dock Buzz att han är en leksak och hamnar i livskris som han dock återhämtar sig från redan i första filmen.


En av våra favoritscener med Buzz finns i Toy Story III. Han hamnar i den filmen i händerna på elaka leksaker och har blivit ond, och hans kamrater försöker i denna scen återställa honom till gamla snälla Buzz, men råkar istället välja "spanish mode". Jättekul :) :



I spanish mode blir han dödligt förtjust i Jessie, och tar sig en svängom med henne:



Han blir sen återställd till sitt vanliga amerikanska jag, men har kvar lite av det spanska blodet:



Dockan är helt fantastiskt fin med alla detaljer på plats. Vingar som kan fällas ut, knappar så att man kan höra hans mest kända fraser, laserpistol i ena armen, knappen på ryggen som gör att han kan slå med armen, och till och med Andys eget namn under foten, precis som på filmen.



Av alla konstiga ställen man kan hitta en sån här docka så fick jag syn på den i fönstret på en blomsterbutik (!) i nedgången till tunnelbanan på Medborgarplatsen när vi var på hemväg efter en middag. Butiken var förstås stängd så jag skyndade mig dit nästa dag och dockan var precis så fin som jag hoppats på, och inte alltför dyr; 420 kr.

Om du är ute efter någon av dockorna ur Toy Story så kan jag säga att de knappt går att få tag på längre, varken i Sverige eller USA! Så om nån kanske vill köpa en sån docka rekommenderar jag att kontakta Medisblommor så kanske ägaren kan skicka dockan per post (om du inte bor i eller har vägarna förbi Stockholm). Observera att butiken sommarstänger vid midsommar.

Förutom Buzz hade butiken Woody, Jessie och jag tror även Bullseye (hästen) och kanske någon fler. Alla var superfina. Jag hade velat ha alla dockor, men det hade ju blivit lite dyrt. OBS! Om du ska köpa en Buzz Lightyeardocka så observera att både fanns i vit plast som den jag köpte, men även i silverfärgad plast.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0