Berghs slututställning 2012

Berghs School of Communication ägnade vi nästan fyra timmar och hade nog lätt kunnat vara där fyra timmar till för att hinna gå igenom allt. Skolan imponerade med engagerade elever och personal och helgjutna projekt. Men vi skulle även hinna till Beckmans och Forsbergs samma dag så det var bara att skynda på.

På Berghs kan man läsa både heltidsutbildningar och en mängd olika korta utbildningar.
Berghs heltidsutbildningar hittar du här.
Hela listan på utbildningar, korta som långa, hittar du här.

Det fanns inte någon utställningskatalog för Berghs Grad Show 2012, utan istället hade elevgruppen som stod för och som blivit handplockade till marknadsföringen istället skapat en app där man gör en virtuell tur genom utställningen. Så allt man missat finns ju att tillgå där.
Om du vill se Berghs slututställning via appen så knappar du in berghsgradshow.com i din smartphones webläsare så blir själva webläsaren till en app.


Själva profilen till marknadsföringen av slutsutställningen föreställer 3D-former vikta i papper. Den ska typ symbolisera hur ojämna former kan pusslas ihop till nya former, trots att de ser så olika ut.


Det här är den inbjudan till vernissagen som de skickade ut, den består av just en vikt 3D-form av papper inuti en låda av plexiglas. Varje 3D-form tog en timme att vika och nånstans kring 50-60 exemplar skulle skickas ut, så alla Berghs elever hade varit engagerade i vikningen.


Inte så konstigt kanske att de var helt slutkörda.


Moa Stålnacke var elev på skolan och tillhörde marknadsföringsgruppen för Great Minds Don't Think Alike och hade massor med intressanta detaljer att berätta om kampanjarbetet. Också var halva hon från Kiruna. Bara en sån sak. 


Pål Pettersson är ämnesansvarig för undervisningen i grafisk design på Berghs och han la ner mycket tid på att guida oss runt hela utställningen precis som tidigare då vi varit där. Imponerande och sympatiskt, och kanske lite listigt ut marknadsföringssynpunkt :)  


Elever som läst Grafisk design på Berghs har fått jobba med valfritt projekt inför slututställningen. Frida Eklund som är grafisk designer hade jobbat med ett projekt hon skapat som heter Öppna Ögon. Projektet handlar om att motverka kvinnomisshandel i hemmen genom att uppmana till bland annat grannsamverkan. Ett projekt som på kort tid fick stor uppmärksamhet i media.



Klärobskyr är en grupp som består av tre elever som gått grafisk design och som ledsnat på minimalistiska inredningtrender. De har istället skapat expressiva tapetmönster utifrån en prisma från en kristallkrona. Inte helt olikt tapetarbeten vi gjort i min kurs i Grafisk illustration.



Objects, sound, rythm var ett grafiskt musikprojekt (!) där två elever skapat egna former som ska representera de olika tonerna i ett musikstycke. Dessa former har visat sig vara lättare och snabbare att lära sig än noter så till och med små barn kan lära sig spela på kort tid. (Dock inte viss graflärare från Umeå.)

Se exempel ur filmen här:






Sockerdricka i hela magen hette Tove Larris projekt som byggde typografiska illustrationer hon skapat utifrån små kärlekshistorier som olika människor bidragit med.



Sen kom vi till projekten med externa beställare. Cicci står här med Jenny Kallur som ingick i en grupp som jobbat med ett reklamprojekt för Diners club. Syftet med projektet var att öka folks medvetenhet om kortet samt locka fler medlemmar.


Jag och Cicci ville såklart vara med på mingelbild för Diners Club...



För att skapa uppmärksamhet kring mäklarfirman Hufvudstaden har man anlitat Berghs elever att att marknadsföra dem på ett nytt medieattraktivt vis; eleverna har utifrån detta skapat "Stockholmspulsen" som består av plattor i gatan som alstrar energi från de som går på plattorna. Energin lagras för att sen ge ström åt en konsert med Lykke Li.


För att skapa positiv uppmärksamhet kring och få fler medlemmar till rekryteringsfirman Adecco hade en grupp elever kommit upp med idén att Adecco skulle erbjuda ett stipendium till små och stora angelägenheter:



Till Stockholm Pride hade en reklamkampanj utformats som faktiskt redan omsatts i verkligheten och fanns därför uppsatt lite här och var i Stockholm då vi var där. Projektet syftar till göra reklam för Sveriges största pridefestival och för att visa på alla positiva sidor av att vara HBTQ. Kampanjen sprids bland annat på nätet via sidor som blibög.nu, blibi.nu, bliqueer.nu, blitrans.nu, blihomo.nu or bliflata.nu.



Vi fann budskapet Kids Don't Think Alike och ett jättefint rum för barn och deras föräldrar.




Nu orkar jag inte mer, detta får räcka. Kolla appen om du vill se mer!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0