Ljudinspelningstips


Olympus Digital Voice Recorder VN-8500PC.


I kursen Medieproduktion 2 med Estet-Medieettorna håller vi nu på och jobbar med intervju- och ljudteknik inför en porträttuppgift. Inför detta beställdes en mängd ljudinspelare som är grymt lätta att hantera och prisvänliga och som jag vill tipsa om.

Ljudinspelaren heter Digital Voice Recorder VN-8500PC och kostar ca 400:- på Dustin. Man slår på Power, trycker Rec för inspelning, Stop för att sluta sen Play för att lyssna. En överföringssladd med firewire och USB följer med för överföring till dator.

Den enda haken är att den inte spelar in i mp3-format utan i wma. Så vill man spela in i mp3-format får man köpa den lite dyrare modellen med ett högre modellnummer: Digital Voice Recorder VN-8600PC. Den kostar drygt 600:- på Dustin.

Vill man konvertera wma till mp3 så kan man göra det i en gratis konverterare som t.ex. denna som finns på nätet: Media.io. Där laddar man upp sin fil och väljer vilket filformat den ska konvertera till. Lätt som en plätt.

Ett annat tips är att vi sen använder gratisprogrammet Audacity som ljudredigeringsprogram. Det hanterar flera olika ljudfiler, men alltså då inte wma.

För att kunna ladda upp ljudet på bloggen så laddade jag upp ljudfilen på Soundcloud. Man måste skaffa en användare där, men det tog mig typ 2 minuter. Sen när man laddat upp sin fil så sparar man inbäddningskoden eller länken och klistrar in i sin blogg.

Här är mitt första ljudtest med inspelaren. Om ni undrar så är jag snuvig och försöker tala tyst för att inte störa eleverna:

Jag talar by AnitaBJ

Kommentarer
Postat av: Paul

Hej hej det funkar ju råbra, fast i torsdagskväll hade vi strul med konvertering av ljudfilerna, men vi lär oss och hittar säkert en konverterare som fungerar ALLTID

2012-01-28 @ 19:01:55
Postat av: Anita BJ

Hej Paul! Jaså, blev det krångel? Man kan iofs tänka sig att det kan bli lite hakigt ibland att skicka upp stora ljudfiler för konvertering på media.io. Vi får väl se hur vi fortsätter...

2012-01-28 @ 21:35:17
URL: http://anitabjohansson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0